cursus Nilius (aka den duitser)

Live forum: /viewtopic.php?t=11352

solid_snake_nr1

19-10-2007 13:48:30

opeens blijkt dat die zijn lesse zo goed als gedaan zijn en ik heb nauwelijks opgelet in die zijn lessen (kunt ge dat wel dan...?)
dus ik heb als goed voornemen voor dit weekend gepland zijn cursus eens "grondig" te doorbladeren (om niet te zeggen leren :o ) en ik zie hier dat op pagina 51 van de cursus (niet de transparanten) er gewoon een deel tekst is overplakt met een afbeelding :?
oké, nix aan de hand, ik leer dat wel van de transparanten
maar belangrijker: op pagina's 53 t.e.m. 56 staat vanalles wat niét in de transparanten staat (en wat we volges mij dus ook nie hebbe gezien)

aangezien het 3 volle pagina's tekst zijn (en ik soms lui kan zijn als het op leren aankomt :D ) vroeg ik mij af of we da ook moete kenne?
ik laat het alleszins open voorlopig, het is tenslotte weekend he 8)

Lynxke

19-10-2007 15:33:02

kzou da precies toch wel leren, om op veilig te spelen...

bij nilius ist heel goe om weten dat die heel open vragen stelt (dus over de totale cursus), zo had ik als hoofdvraag: geef alle systemen/kanalen/... waarbij ca2+ nodig is. Dus probeer tijdens het leren nog eens terug te denken: ahja wat heb ik over dit ion, dit kanaal hiervoor al geleerd?
Zijn bijvragen daarintegen kunnen dan weer enorm simpel zijn, zo simpel dat ge er nt aan denkt. bv: als antwoord op mijn vraag zei ik oa: calcium stroomt de cel binnen, waardoor adrenaline uiteindelijk wordt vrijgesteld. Hij vroeg dan: en hoe wordt da vrijgesteld? wat is het mechanisme? ik dacht: shit, moet ik hier een hele cascade van kunne zegge? t antwoord was dus gewoon exocytose, super makkelijk, mr ik dacht er al gewoon ni meer aan...

solid_snake_nr1

20-10-2007 08:23:29

lapski...
oké dan, dat wordt nix overslaan dus :?

Diethard

20-10-2007 10:25:06

ik zie hier dat op pagina 51 van de cursus (niet de transparanten) er gewoon een deel tekst is overplakt met een afbeelding :?
Misschien moet je es kijken bij "course documents" van celfysio, daar staan de pdf's van de cursus (sorry, te lui om zelf es te zoeken :D )

solid_snake_nr1

20-10-2007 10:31:53

neen, dat zijn pdf's van de slides
en de cursus van sciot staat er idd ook in, ma die heb ik al :)

Kapoen

03-11-2007 18:47:41

ja ook net gemerkt (maar aangezien ik cursus van vorig jaar heb..)
hier deeltje tekst die ontbreekt op p.51

Fasische activiteit impliceert dat er transiente veranderingen in de memnraanpotentiaal optreden. Men onderscheidt 2 types van fasische activiteit: (i)actiepotentiaal. De depolarisering wordt door een activering van L-type spanningsafhankelijke Ca2+ kanalen veroorzaakt. Dergelijke AP treft men aan in gladde spiercellen van de uterus en in de longitudinale , intestinale gladde spier. (ii)Trage golf. Dit zijn transiente wijzigingen in de MP die gekenmerkt zijn door een langdurig (verschillende seconden) plateau dat schommelt tussen de -30 en -40 mV. Tijdens dit plateau stroomt er Ca2+ naar binnen via L-type Ca2+kanalen. Trage golven komen voor in de circulaire spierlaag van het maagdarmstelsel. Enkele gladde spiercellen zijn automatisch actief. De AP wordt hier gekenmerkt door een depolarisatiefase vergelijkbaar met die in de sinusknoopcel (influx van Ca 2+ ionen). In de meeste cellen volgt de repolarisatie snel op de depolarisatie (vas deferens, myometrium, colon,..),maar in sommige cellen vinden we ook AP's met een uitgesproken plateau (maag, ureter,..) De rustpotentiaal is eerder gering (-50 mV)Vele gladde spiercellen worden gekenmerkt door trage oscillaties. Figuur 2.26 toont AP's in de gladde vasculaire spiercel die automatisch ontstaan. De depolarisatie gebeurt hier door activatie van L-type Ca2+ kanalen. Daardoor wordt intracellulair... (de rest sta op p.52)

zose ik hoop da ge er iets aan hebt want anders heb ik al die moeite voor niets gedaan ;)
xx

solid_snake_nr1

04-11-2007 09:07:08

bedankt!

de Jean

04-11-2007 22:39:01

tis toch een goeike he.. :D

else

09-12-2007 16:30:48

heeft er eigenlijk iemand goeie nota's van de patchclamptechniek, dat staat niet echt uitgelegd in't boek.
(toch niet wat die heeft verteld in de lessen...)

en ook iets over de 'slo'kanalen, er staan daar wel iets van in de slides, maar geen tekst over in het boek...

bedankt!

Kapoen

25-12-2007 12:13:27

heeft er iemand toevallig de oplossingen van de redeneringsvrage??
zou héél erg welkom zen! :D

solid_snake_nr1

25-12-2007 13:07:26

sorry, dat vak bekijk ik pas de laatste week 8)

de Jean

27-12-2007 17:12:11

allee hup, den blok is nog geen week ver en ik zit hier al met een paar problemen en vraagskes.. en lui als ik ben post ik ze even hier ipv zelf achter oplossingen te zoeken.. :lol: (nenee mopje, tzijn ofwel dingen die ik niet juist acht of stukken die we al dan niet gezien hebben..)

transparanten p 24 onderaan: waarop slaagt die trigger contractie en secretie?? heb daar niks van in nota's en ook niet in zn cursus

T p 57: wat is een HCN kanaal?? het veroorzaakt funny stroom, maar verder zoek ik me ook suf naar waar het op slaagt..

T p 68: wat zijn die extra- en intrafusale spiervezels?? en wat zijn nocisensoren?? moeten we die tabel trouwens kennen of niet??

T p 83,84: ergens ver in mijn gedachten van biologie vorig jaar herinner ik me dat in de lus van Henle en de distale tubulus wèl nog water gereabsorbeerd wordt.. zou ook logisch zijn met dat zout dat nog heropgenomen wordt.. maar op die tekeningen staat dat dat waterafstotend is (ocharme) wa is het nu precies??

cursus p 53-56: modulatie van actiepotentialen, heeft hij toch bijna niks van gezien in de les?? behalve neurotransmitter en vegetatieve enzo (eerste stukje ervan) maar toch niet van metabolisme, Ca2+ enzo?? in zijn vragenlijst staa trouwens ook enkel iets over dit dus de rest is niet te kennen??

cursus p 88 (T p 98) wat is dat triade systeem?? ik herinner me het ergens van, maar hij gooit dat woord zonder enige verklaring tussen zijn tekst..

cursus p 100, deel 4.6: arbeid vermogen en rendement: heeft hij daar iets van gezien in de les?? mijn insziens wederom niet..

voila, cursus is halfweg.. binne paar dagen volgende serie vragen!! :wink:

Kapoen

27-12-2007 17:41:32

teveel vragen! (als niemand zo dapper is om het hier uit te type, zalket wel persoonlijk uitlegge, denk dak bij bijna alles wel iets weet te vertelle)

Anonymous

27-12-2007 19:33:12

Ik kan misschien al enige verduidelijking bieden bij jouw vragen.

T pg 24 trigger van contractie betekent dat de actiepotentiaal in de spier een contractie kan veroorzaken - trigger van secretie betekent zoveel dat het de secretie induceert van een of andere stof

T pg 57 HCN staat voor Hyperpolarization and Cyclic Nucleotide activated cation channel: het wordt dus door hyperpolarisatie geactiveerd (-40mV) en het is Na en K permeabel

T pg 68: extra- en intrafusale spiervezels staat in de cursus van Sciot mooi uitgelegd op pg C 9. Nocisensoren ken ik ook niet. Ik denk dat je van deze tabel moet weten welk type de grootste geleidingssnelheid heeft enzo maar niet de details.

T pg 83,84: volgens mij is het vooral ENaC (cursus pg 72) die voor de nodige reabsorptie van water zorgt. De NCC en NKCC is vooral nuttig voor het transport van elektrolyten zodat de homeostase behouden blijft.

Cursus pg 53,56 in zijn meerkeuzevragen staat er nog wel iets over modulatie van AP door metabolisme dus misschien toch de grote lijnen leren.

Cursus pg 8: Triadesysteem wordt tevens bij Sciot uitgelegd maar het is eigenlijk het geheel van de T-tubulus en de aansluitende sarcoplasmatische reticuli.

Cursus pg 100: in de werkzitting van elektrofysiologie is dit vluchtig besproken.

Voila hopelijk ben je er iets mee!

de Jean

27-12-2007 21:43:34

wauw, zo geweldig goed en snel geantwoord!! dankuwel sofie, nu kan ik weer verder met niliuske!!

wel nog één ding waar ook jij niet zo zeker over was: volgens cursus is ENaC in nier gelokaliseerd in de verzamelbuis, volgens jou is er dus enkel daar waterreabsorptie (want NCC en NKCC in lus van Henle en distale tubulus nemen geen water op), maar volgens mij heeft huybrechts ons vorig jaar wijsgemaakt dat in verzamelbuis net géén water meer doorkan, en op de twee andere plaatsen wel..

nuja, als iemand een passend antwoord kan bieden zal ik bio van vorig jaar er eens op nakijken.. :lol:

pingu

28-12-2007 00:48:42

Er kan nog wel water door door ADH (zorgt namelijk dat er aquaporines in de apicale membraan geinsereerd worden).

Er wordt dus wel water gereabsorbeerd ter hoogte van de verzamelbuisjes.

(Alcohol enzo zorgen ervoor dat ADH niet zo goed werkt, daarmee dat ge dan vaker naar het toilet moet! Ge moet mr aan cantussen denken ;))

Protput

09-01-2008 02:58:20

En nocisensoren zijn pijnreceptoren, voor moest ge 't nog willen weten...

Serapis

09-01-2008 10:19:10

Beste vrienden en vijanden van geneeskunde

Wordt van ons verwacht dat we van elk (en oooooh, menneke, t zijn er veel) kanaal het aantal AZ, het erbij horende moleculaire gewicht, de positie van bepaalde (voor mutaties belangrijke) AZ, ed kennen? Ben ervan overtuigd dat het antwoord op deze vraag in de laatste les zal gegeven zijn, maar wegens afwezigheid, tja...
Enige andere informatie die die dag verstrekt is, is tevens meer dan welkom..

met vriendelijke groet,
Flup

ForzaJuve

09-01-2008 10:31:38

Beste vrienden en vijanden van geneeskunde

Wordt van ons verwacht dat we van elk (en oooooh, menneke, t zijn er veel) kanaal het aantal AZ, het erbij horende moleculaire gewicht, de positie van bepaalde (voor mutaties belangrijke) AZ, ed kennen? Ben ervan overtuigd dat het antwoord op deze vraag in de laatste les zal gegeven zijn, maar wegens afwezigheid, tja...
Enige andere informatie die die dag verstrekt is, is tevens meer dan welkom..

met vriendelijke groet,
Flup

Hij verwacht alleszins dat ge weet uit hoeveel transmembranaire helices een kanaal bestaat, en bv bij nACh-R wou hij toch ook weten welke AZ voor die ring van negatieve ladingen zorgen.

Aantal AZ, moleculair gewicht enz is ni zo belangrijk volgens mij.

Serapis

09-01-2008 10:39:52

Bedankt Forzajuve. Zelfde vraag over het genoom: er wordt heel vaak bij vermeld op welk chromosoom dat een kanaal gecodeerd staat. Om een voorbeeld te geven: het spanningsafhankelijk Na-kanaal voor de skeletspier zit op chromosoom 17, die van de harstpier op chromosoom 3 en de neuronale op chromosoom 2. Eerlijk gezegd, tlijkt me wel iets voor onze vriend Bernd om daarover dingen te vragen.. Maar goed, k zal me niet opwinden tot ik voorbij de introductie ben en dan zien we wel weer :)

else

09-01-2008 12:17:30

vraag ik me ook af.

en wat ik me nog afvraag is,
hoe belangrijk vindt hij de dingen die niet in de slides staan, maar wel in het boek?
en omgekeerd? (al lijkt dat laatste me wel belangrijk, maar bij gebrek aan veel nota's..)

ForzaJuve

09-01-2008 16:10:17

Op welke chromosomen die kanalen allemaal staan is wss ook niet echt belangrijk :-)

En lees zeker de examenvragen van vorige jaren hier even na op het forum, aan de hand daarvan kun je toch checken of je alle belangrijke dingen wel geleerd hebt.

°Melissa

10-01-2008 09:33:17

Ik heb nog een tegenstrijdigheid in de cursus waar ik niet echt aan uit geraakt :? .
Bij LTP staat bij mechanisme 2 dat AC geactiveerd wordt. Hierdoor cAMP stijgen en PKA geactiveerd worden. Dit fosforyleerd NON-NMDA-R, dus grotere depol en grotere EPSP. Maar bij mechanisme 4 staat dat via de metabotrope glutamaatreceptor Gi geactiveerd wordt, dus afremming AC en minder cAMP en minder PKA-activiteit.. Hoe gaat die dan bijdrijgen tot een grotere EPSP. Daarnaast op de slides staat wel dat PKA geactiveerd wordt (bij mechanisme 4)...
Iemand die het wel snapt?

Diethard

11-01-2008 15:51:18

ja ook net gemerkt (maar aangezien ik cursus van vorig jaar heb..)
hier deeltje tekst die ontbreekt op p.51

Fasische activiteit impliceert dat er transiente veranderingen in de memnraanpotentiaal optreden. Men onderscheidt 2 types van fasische activiteit:

(i)actiepotentiaal. De depolarisering wordt door een activering van L-type spanningsafhankelijke Ca2+ kanalen veroorzaakt. Dergelijke AP treft men aan in gladde spiercellen van de uterus en in de longitudinale , intestinale gladde spier.

(ii)Trage golf. Dit zijn transiente wijzigingen in de MP die gekenmerkt zijn door een langdurig (verschillende seconden) plateau dat schommelt tussen de -30 en -40 mV. Tijdens dit plateau stroomt er Ca2+ naar binnen via L-type Ca2+kanalen. Trage golven komen voor in de circulaire spierlaag van het maagdarmstelsel. Enkele gladde spiercellen zijn automatisch actief. De AP wordt hier gekenmerkt door een depolarisatiefase vergelijkbaar met die in de sinusknoopcel (influx van Ca 2+ ionen). In de meeste cellen volgt de repolarisatie snel op de depolarisatie (vas deferens, myometrium, colon,..),maar in sommige cellen vinden we ook AP's met een uitgesproken plateau (maag, ureter,..) De rustpotentiaal is eerder gering (-50 mV)Vele gladde spiercellen worden gekenmerkt door trage oscillaties. Figuur 2.26 toont AP's in de gladde vasculaire spiercel die automatisch ontstaan. De depolarisatie gebeurt hier door activatie van L-type Ca2+ kanalen. Daardoor wordt intracellulair... (de rest sta op p.52)

hoe kan er een plateau zijn als meestal de repolarisatie meteen op de depolarisatie volgt ?

En moet je die schema's pagina's 57-58 kennen (Hunt/Lloyd en Erlanger/Gasser) ?

Anonymous

11-01-2008 18:47:34

en wat moet er gekend zijn van de werkzittingen en practicas???

else

11-01-2008 22:11:22

ik heb van kotgenootje gehoord dat alles eigenlijk belangrijk is.
1 van haar vragen was een practica...

Diethard

14-01-2008 14:54:18

heeft er iemand uitleg bij volgende zaken? :?

-Osmolariteit berekenen: in 1l water zijn 50 mM NaCl, 200 mM glucose opgelost. Hoe groot is de osmolariteit? Of 1 mM GdCl3? Wat is de normale osmolariteit? Hoeveel suiker (moleculair gewicht 180) moet je oplossen voor infusie van 1 liter? Het celvolume moet constant blijven

-Hoeveel NaCl (moleculair gewicht 58) in volume percent moet voor een isotone infusie oplossen?