Metabolische inhibitie bij hartspier

Live forum: /viewtopic.php?t=16487

Anonymous

20-11-2008 16:08:01

P.54: cursustekst Prof. Nilius

Hoe komt het dat de intracellulaire concentratie van calcium stijgt wanneer er metabolische inhibitie is bij de modulatie van de actiepotentialen bij de hartspier?

Anonymous

20-11-2008 16:22:49

P.54 cursustekst Prof Nilius

Dalende ATP concentratie activeert de ATP-afhankelijke K-stroom: hyperpolarisatie en inkorting van de actiepotentiaal.

Doordat de extracellulaire kaliumconcentratie groter wordt, is het voor de Na/K pomp toch juist gemakkelijker om kalium in de cel te pompen? =S

Wanneer wordt nu juist de Na/K pomp gestimuleerd en wnr ge´nhibeerd en wat is de redenering erachter?

de Jean

21-11-2008 10:30:27

P.54 cursustekst Prof Nilius

Dalende ATP concentratie activeert de ATP-afhankelijke K-stroom: hyperpolarisatie en inkorting van de actiepotentiaal.

Doordat de extracellulaire kaliumconcentratie groter wordt, is het voor de Na/K pomp toch juist gemakkelijker om kalium in de cel te pompen? =S

Wanneer wordt nu juist de Na/K pomp gestimuleerd en wnr ge´nhibeerd en wat is de redenering erachter?

opt eerste zicht: dalende ATP concentratie --> Na/K pomp minder actief (want is ATP afhankelijk) dus doet uw K concentratie er niet toe.. minder ATP is voor elke pomp minder activiteit..

maar ik kan zoals altijd ook volledig mis zijn!!! :lol:

JohnDoe

21-11-2008 12:21:16

Jean heeft gelijk denk ik.
Je hebt eenderzijds de dalende ATP die het ATP-afhankelijke K-kanaal opent. En anderzijds de pomp die stilvalt door weinig ATP.
Dus geen herstel van hyperpolarisatie. Dus ingekorte AP...
Juist?

de Jean

21-11-2008 17:37:41

waarom die inkorting van AP?? als uw Vm door deze situatie extra hyperpolariseert wordt moeilijker om aan uwen drempel te komen, maar dat heeft volgens mij geen invloed op inkorting van AP.. (en nogmaals: dat is reeds ver gewist uit mijn geheugen he!!)

JohnDoe

21-11-2008 17:42:24

Sipido had iets gezegd dat een meer gehyperpolariseerde membraanpotentiaal meer/minder Na kanalen beschikbaar maakt en dat daardoor uw AP verandert.
Kan iemand dit aanvullen?