Pg 98 ????

Live forum: /viewtopic.php?t=16516

Matthieu

27-11-2008 17:12:30

Volgend probleem:
Ik snap de uitleg van (ii) totale inkorting neemt af niet(pg 98 fig 4.14 b )

Ik snap de constructie van U niet (alle diejen uitleg daarvan op 98, zo me die 5verschillende puntjes a) tot e) )! en snap ook niet wat U nu eigenlijk juist is.

op die fig 4.14 zijn ook al die naar links gerichte pijltjes vertrekkend van RD een groot vraagteken, WAT DOEN DIE DAAR?

ah en is er een verband tss het begin van U op IT
en einde vh pijltje da vertrekt op de doorsnede van RD en L1

ok tis ne gansen boterham ma kzou het supertof vinden als iemand hier een oplossing voor kan vinden. DANKU!

Elien89

30-11-2008 12:16:28

Ik zal eens proberen

Om dat puntje (ii) te snappen, is het nodig om die grafiek te maken.
Je tekent dus eerst de basisgrafiek met de isometrische maximum-curve, de passieve uitrekkingscurve en de isotone maximumcurve zoals in de vorige slides.
Hoe teken je die grafiek?
L0 is de oorspronkelijke lengte.
1) Nu hang je aan een spier een preload, waardoor de spier van l0 uitgerokken wordt tot l1.
2) Bij een isotone contractie met nabelasting is het kenmerkend dat de spier eerst een isometrische contractie ondergaat (ontwikkelt een spanning om de afterload te compenseren): dus op de grafiek -> lengte (l1) blijft constant, maar je spanning stijgt. Dat is dus die pijl naar omhoog: je tekent dus een verticale lijn beginnende van het punt op RD thv l1 tot waar die de isometrische maximumcurve snijdt.
3) Nadat er een spanning ontwikkeld is, krijg je het isotone deel van de contractie: de lengte kort in, maar de spanning blijft constant (want je hebt de spanning om het gewichtje op te heffen al in vorige stap ontwikkeld). Dus op de grafiek -> spanning P blijft constant, l verandert. Je tekent dus een horizontale lijn te beginnen vanaf het punt op RD thv l1 tot waar die de isotone spanningscurve snijdt.

Die 2 punten verbind je nu en dan krijg je je U- curve.

Wat is die U nu net en hoe legt die uit dat de totale inkorting daalt?
U is de kromme van de nabelastingsmaxima en deze geeft het eindpunt aan van de isotone contractie met nabelasting.

Je moet nu in die rechthoekige driehoek kijken.
Beneden in die driehoek: Wanneer we een kleine afterload gebruiken (dus kleine P, want spanning compenseert afterload), dan zien we dat we een grote lengteverschuiving (horizontale pijl naar links) krijgen.
Hoe hoger we gaan in de driehoek, hoe groter de afterload (en dus ook P): hoe kleiner de lengteinkorting.

De grafiek legt dus dat puntje (ii) uit

Die naar links vertrekkende pijltjes op RD duiden het isotone deel (de lengteinkorting) van de isotone contractie met nabelasting aan. (wordt gebruikt in puntje 3 vd constructie vd grafiek)

Ik hoop dat dit iets of wat verduidelijkend gewerkt heeft. Ik weet niet of alles klopt, want ik kan er ook maar moeilijk zelf aan uit. En excuseert u mij voor de lange uitleg :)

Matthieu

30-11-2008 15:59:56

Mja tis verduidelijkt :) thank you!