Myasthenia gravis: Na kanaal

Live forum: /viewtopic.php?t=16633

Anonymous

19-12-2008 17:00:55

Hoe worden de natriumkanalen geactiveerd (en die dus uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor spierkramp) wanneer er bij myasthenia gravis een tekort is aan acetylcholine (die normaal voor contractie/spierkramp zorgt)?

Elien89

21-12-2008 13:05:28

Kan het dat jij myotonia en myasthenia gravis met elkaar verward?

Bij myasthenia gravis wordt er volgens mij namelijk nooit gesproken over een spiercontractie en spierkrampen. Integendeel: er is een progressieve verzwakking van de spieren, te wijten dus aan het tekort aan Achetylcholine.

Bij myotonia daarentegen spreken ze wel over spiercontracties en spierkrampen. Daar heeft men een gain of function van de Na+ kanalen waardoor deze trager inactiveren. Er is dus meer inwaartse Na+-stroom, bijgevolg ook meer depolarisatie (meer contractie) => wat uiteindelijk leidt tot een volledige inactivering van de Na+ kanalen (verlamming).

Als je de twee niet met elkaar verward had, dan kan ik je spijtig genoeg niet helpen :)

plankthony

21-12-2008 16:14:45

myasthenia gravis is niet zozeer een tekort aan Ach, maar eerder het vormen van antilichamen tegen de nAch - R ter hoogte van de NM - junctie (het is dan ook een auto-immuunziekte), waardoor er minder receptoren beschikbaar zijn.

Maar zoals hierboven al vermeld, denk ik idd ook dat jij myothonia en myasthenia met elkaar verward...