Bartter's Syndroom

Live forum: /viewtopic.php?t=17385

mevrouw_konijn

16-01-2009 11:09:06

Kan iemand mij eens het volledige gedetailleerde verloop geven van het Bartters syndroom. Wat er allemaal stilvalt en waarom, door een mutatie in ClCkb en vooral hoe die ROMK in dat verhaal past.

Thx

Mr-tn

16-01-2009 11:15:51

Slides p. 44 van Nilius ...

Het staat ook in u boek uitgelegd ... Wat snap je niet ofzo?

mevrouw_konijn

16-01-2009 11:35:24

ik snap wel wat er in het boek staat. Maar wou heel het mechanisme eens gezien hebben.
ClCkb blokkeert => NKCC stopt, opstapeling van Na , K en Cl intracellulair
en dat heeft dan gevolgen op alle andere kanalen en die gevolgen zou ik graag geweten hebben. Wat nu precies wat doet. Want dat staat niet echt uitgelegd in de cursus.

JohnDoe

16-01-2009 12:26:06

Opstapeling intracellulair heeft gewoon als gevolg dat uw gradiŽnt naar de cel vanuit de tubulus wegvalt.
Uw zout wordt dus in de urine geloosd, en ge krijgt dus hypovolemie en alkalose door het verdwijnen van ionen in het bloed.

Gertjan

16-01-2009 15:37:34

wat verklaart die alkalose eigenlijk?
is de protonenverwijdering in de tubulus ook daarvan afhankelijk?

mevrouw_konijn

17-01-2009 12:07:28

Volgens mij slaat alkalose op het behoud van teveel K+ je de cel.
Dat is dus het geval wanneer Romk en de Na/ K pomp niet meer werken. dan krijg je dus een opstapeling van K +. Dat zorgt voor een hogere Ph en dus voor een meer alkalisch millieu

banana

18-01-2009 14:27:26

Ik had de (meer uitgebreide, precies van een ander handboek) tekening onder hoofdstuk 3, bij de Na reabsorptie in de lus van Henle, bestudeerd en daaruit begrepen dat er ook een H+ naar de urine gaat, Na+ naar binnen. H2C03 heeft er dus ook iets mee te maken; dat splitst in H+ en HCO3. Nu, door die Na/H exchange, gaat HCO3 naar het bloed, maakt het meer alkalisch.
Ik dacht dan dat als NKCC/Cl-c Kb wegvielen door een defect, de cel misschien nog een enorme effort zou doen om toch Na op te nemen met die Na/H exchanger; meer H+ naar urine en meer Na naar cel, en dus meer HCO3 van de cel naar het bloed en meer alkalisch bloed...

Ik weet het niet, hopelijk hebben jullie er iets aan.