ca2+ transient en Ca2+ influx

Live forum: /viewtopic.php?t=17387

michielherteleer

16-01-2009 12:46:48

Onderaan p 108 staat de volgende zin.

Hoewel de Ca influx niet rechtstreeks tot de Ca transiŽnt bijdraagt, is de grootte van de Ca transient in sterke mate afhankelijk van de Ca influx.

Kan iemand mij dit even uitleggen, een goeie definitie van transient en influx zou ook kunnen helpen.

Cťlin

16-01-2009 12:52:55

Met ca-influx wordt de Ca-instroom van extracellulair naar intracellulair bedoeld door de DHP-receptor (fungeert als Ca-kanaal). deze Ca, nu intracellulair, activeert Ryr2 van het SR. uit het SR wordt nu ook Ca vrijgegeven, er ontstaat dus een Ca-transient. (influx is volgens mij van extracellulair naar intracellulair en transient is een vrijstelling van ca intracellulair)
En, hoe meer Ca-influx, hoe meer Ryr2 activatie en grotere Ca- transient.
ik hoop dat het je helpt!

michielherteleer

16-01-2009 13:20:49

oke, bedankt!

JohnDoe

16-01-2009 13:49:56

Een TransiŽnt is een verandering van cytoplasmatisch Ca2+ van voorbijgaande aard.
De Ca2+ transiŽnt is niet alleen door vrijstelling uit het SR! De lokale Ca2+ influx (influx=Ca instroom vanuit extracellulair) heeft ook een (vrij beperkte) bijdrage aan de transiŽnt.
En zoals Cťlin zegt, hoe hoger de lokale stijging door de DHP, hoe groter de vrijgave van Ca2+ door de Ryr2. Het is vooral in DIE mate dat de influx van calcium de transiŽnt meebepaalt.