Kir - ROMK

Live forum: /viewtopic.php?t=19635

Anonymous

18-12-2009 10:03:00

Er ontgaat mij iets (vrij essentieels, vrees ik), dus kan iemand mij even kort helpen aub?

Bij Bartter's Syndrome zien we op de figuur (Slide p. 44) dat ROMK normaal K naar buiten pompt. ROMK is echter toch een Kir kanaal, en zijn Kir kanalen nu niet net gedefinieerd als INWARD rectifying, dus bij voorkeur K naar binnen pompend? Waar ga ik de fout in... ?

Alvast erg bedankt!!

Kasiati

29-12-2009 19:38:11

deze kanalen heten inward rectifying omdat ze een grote inwaartse stroom kunnen veroorzaken maar dat betekent niet dat ze geen uitwaartse stroom kunnen veroorzaken, deze is gewoon veel kleiner

Kir-kanalen zijn ALTIJD actief.
Als Vm>Ek is er een Mg2+-blok, maar een fractie van de kanalen wordt niet geblokkeerd en die mediŽren dan een kleine uitwaartse stroom.
Als Vm<Ek is er geen Mg2+ blok en zijn alle kanalen open. Deze mediŽren dan een grote inwaartse stroom.

dus Kir kan een uitwaarte stroom mediŽren, echter de conductantie hiervoor is laag

hoop dat t helpt! er staan volgens mij nog veel meer topics hier over Kir
succes verder :)

ADP

29-12-2009 22:55:39

deze kanalen heten inward rectifying omdat ze een grote inwaartse stroom kunnen veroorzaken maar dat betekent niet dat ze geen uitwaartse stroom kunnen veroorzaken, deze is gewoon veel kleiner

Kir-kanalen zijn ALTIJD actief.
Als Vm>Ek is er een Mg2+-blok, maar een fractie van de kanalen wordt niet geblokkeerd en die mediŽren dan een kleine uitwaartse stroom.
Als Vm<Ek is er geen Mg2+ blok en zijn alle kanalen open. Deze mediŽren dan een grote inwaartse stroom.

dus Kir kan een uitwaarte stroom mediŽren, echter de conductantie hiervoor is laag

hoop dat t helpt! er staan volgens mij nog veel meer topics hier over Kir
succes verder :)

Ok... nu is het inderdaad een beetje logischer...
Alvast heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!!!
Veel succes ook!