K-kanalen

Live forum: /viewtopic.php?t=19718

Anonymous

24-12-2009 11:12:36

Hey,
Ik ben ff helemaal in de war.
Vorig jaar hadden we toch bij celbiologie 2 geleerd dat K-kanalen niet kunnen inactiveren omdat ze geen inactiveringspoort hebben. Dit konden toch enkel Na-kanalen en Ca-kanalen.
Maar nu staat er in de cursus van Nilius bij de K-kanalen eerst op blz 23 dat K-kanalen niet inactiveren maar gewoon de-activeren en dan op blz 24 staat er ineens dat er enorme variatie is in inactivatie, dus ze kunnen wel inactiveren.
Wat is het nu?
Kan iemand mij hierbij verder helpen?
Nog veel succes allemaal

Kasiati

29-12-2009 19:04:20

Hey,
Ik ben ff helemaal in de war.
Vorig jaar hadden we toch bij celbiologie 2 geleerd dat K-kanalen niet kunnen inactiveren omdat ze geen inactiveringspoort hebben. Dit konden toch enkel Na-kanalen en Ca-kanalen.
Maar nu staat er in de cursus van Nilius bij de K-kanalen eerst op blz 23 dat K-kanalen niet inactiveren maar gewoon de-activeren en dan op blz 24 staat er ineens dat er enorme variatie is in inactivatie, dus ze kunnen wel inactiveren.
Wat is het nu?
Kan iemand mij hierbij verder helpen?
Nog veel succes allemaal

volgens mij kunnen K+ kanalen wel inactiveren
zij gebruiken enkel niet een inactiveringspoort maar het 'ball-and-chain' mechanisme vanuit de N-terminus (N-type inactivering) of een vertraagde inactivering vanuit de C-terminus (C-type inactivering)
en die enorme variatie in inactivatie komt door het vormen van heteromere kanalen, verschillende kanalen inactiveren op een andere manier

bij repolarisering van een membraan is er inderdaad sprake van deactivering en geen inactivering
dat ligt volgens mij gewoon aan de situatie
inactivering is bv. belangrijk bij het coderen van informatie

maar ik weet niet precies wat nu het verschil is tussen deactivering en inactivering
ik zou denken dat inactivering abrupter is dan deactivering en dat het herstel langer duurt voordat het kanaal zich weer in normale vertrektoestand bevindt

Wardin

12-01-2010 10:51:20

Er bestaat enorme variabiliteit in spanningsafhankelijke K+ kanalen door de vorming van heteromeren. Sommige Kv kanalen inactiveren niet, sommige traag (Kv3), sommige zeer snel (Kv4) en sommige alleen in aanwezigheid van een bta subunit. De inactivatie (indien aanwezig) gebeurt via het ball and chain mechanisme vanuit de N-terminus (N type inactivering) of C terminus (C type inactivering).

Het verschil tussen deactivatie en inactivatie zit dus in dat ball and chain mechanisme (inactivatie). Zo is er een verschil tussen open, closed en inactivated conformatie.

Komt (bijna) letterlijk uit de cursus. Blz. 25.