CFTR

Live forum: /viewtopic.php?t=20125

sarahbol

15-01-2010 14:47:46

Op mijn examen kreeg ik deze vraag van Nilius:
Welke ziekte ontstaat door een loss of function van CFTR? Wat is CFTR, hoe werkt het + regeling.

Ik schrijf:
CFTR = Cl-kanaal, water wordt meegesleurd, etc etc. Bij cystische fibrose werkt het kanaal niet meer... enzovoort.

Maar dan zegt Nilius dat dat allemaal fout is, dat CFTR geen Cl-kanaal is maar een receptor (ok, CFTReceptor, dat heb ik ook gezegd, maar in de cursus wordt het toch als kanaal beschreven, niet?), dat er geen meesleuren van water is,...
Ik heb geschreven wat er op p 10-11 en p75-76 van het handboek staat, maar dat werd dus fout gerekend. Ik snap er echt niets meer van.

Kan iemand me helpen?

Strike

15-01-2010 15:36:10

Volgens B&B:

CFTR = Cystic Fibrosis Transmembranair Regulator. En het is geen kanaal maar het is een contransporter van de ABC superfamilie, die werkt als een "low conductance Cl channel"

Loss of function mutaties gaat de apicale transportprocessen ontregelen en gaat zorgen voor verminderde water en bicarbonaat secretie thv de pancreas. ( en gelijkaardige gevolgen in de zweet- & speekselklieren )
Die ziekte heet dus Cystic Fibrosis.

En idd het mechanisme en de wisselwerking is wel heel wat complexer maar het komt er op neer dat water passief wordt meegetrokken door die Cl gradiŽnt.

K vind het nogal raar dat hij je gezegd heeft dat het helemaal fout is, wnt buiten het feit dat CFTR een kanaal is heb je volgens mij niet echt iets fout gezegd. :?

Als hij zo streng gaat zijn dan ga ik hem toch nog is terug moeten gaan bezoeken in augustus vrees ik :(

sarahbol

15-01-2010 16:07:34

Bedankt!
Ik moet het 'kanaal zijn' en het 'werken als kanaal' dus beter uit elkaar houden.
Pff, ik hoop dat in augustus wat beter zal gaan.

TomYorke

17-01-2010 11:28:08

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de ABC transporter ook actief transport, dus tegen de CL- gradiŽnt in, en kan je het dus inderdaad niet als kanaal bestempelen.

ADP

21-01-2010 20:58:14

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is de ABC transporter ook actief transport, dus tegen de CL- gradiŽnt in, en kan je het dus inderdaad niet als kanaal bestempelen.

Ik begrijp niet goed waarom Nilius op het examen zegt dat het geen kanaal is als de titel in zijn cursus op p. 10 is "Defecten in het chloride KANAAL CFTR". Zit heel die cursus vol met van die misleidende dingen... leuk...;-(

Strike

21-01-2010 22:42:58

Mja ik heb nu wel gezegd dat dat misschien de fout is van dat kanaal, maar kan me ook wel moeilijk inbeelden dat Nilius zegt dat de uitleg "helemaal fout is" gewoon omdat je een "transporter die werkt als een kanaal" een kanaal noemt. Dan zullen er toch wel nog andere foute dingen in de uitleg gestaan hebben denk ik zo (lees: hoop ik)

Jozef

22-01-2010 13:30:01

het is gewoon belachelijk..
volgens mij zegt ie tegen iedereen wel dat iets helemaal fout is.. Ik zei iets letterlijk uit de cursus... zegt ie dat het waarschijnlijk uit een oude cursus komt en dat het inderdaad helemaal fout is haha (uit mijn nieuwgekochte cursus)

ik denk dat `t misschien de leeftijd is haha

Anonymous

22-01-2010 13:58:43

Origineel is hij duidelijk niet, bij mij kwam het ook uit 'een oude cursus'.

Jozef

22-01-2010 14:07:40

haha serieus?

dan kan die eigenlijk toch niet maken...
als ik het nu niet gehaald heb ga ik er toch wel iets over zeggen denk ik..

Strike

22-01-2010 14:10:36

Wat was het dan juist dat je gezegd hebt en volgens hem niet juist is ? Dan leer ik dat stukske toch liever in de Medical Physiology ofzo :?

Jozef

22-01-2010 14:35:21

ik heb het van meerdere mensen gehoord dat ze zoiets hadden, maar het enige wat ik me nog kan herinneren van mijn examen:

ik had een vraag over TRP en ik had iets over OTRP opgeschreven en toen kraste hij dat door en zei brabbelde iets over oude cursus en helemaal fout haha, het kwam er iig op neer dat OTRPīs niet bestonden ofzo haha of dattie iets anders had gezegd in zijn les??
Ik moest vertellen wat TRP`s waren (verschillende soorten enzo)

bij gebrek aan beter :?

Anonymous

22-01-2010 16:13:17

Haha, nog geen haar veranderd die Nillius :)

Maar ge moet u ook ni TE veel zorgen maken, in onze tijd heeft hij het antwoordenblad van iemand gewoon in stukken gescheurd terwijl die erbij zat, die had toch nog een 8 dacht ik. Terwijl ge toch minstens <5 verwacht als hij zoiets doet.

Dus wat hij zegt/doet op je examen, komt niet altijd helemaal overeen met de punten die je krijgt...

Als ge zelf vond dat ge er toch iets van kende en redelijk wa juiste dingen hebt gezegd, is de kans toch nog redelijk groot dat ge erdoor bent.

Anonymous

22-01-2010 17:53:52

Ik begin nu echt wel schrik te krijgen voor het examen volgende week als ik dit hier allemaal lees... In de lessen leek die Nilius mij toch normaal, vriendelijk en begaan???

sarahbol

23-01-2010 12:31:26

Bijvragen Nilius
...
Hoe ziet het CFTR kanaal eruit?

Dus dan is het opeens toch een kanaal?

Een vriendin had ook geschreven dat het een Cl-kanaal is, en daar heeft hij niets op gezegd. Het juiste antwoord verandert precies van persoon tot persoon.

Maar onvriendelijk is hij niet, hoor (toch niet bij mij).