Kir

Live forum: /viewtopic.php?t=2704

Anonymous

17-12-2005 17:33:29

kgeraak er echt nie aan uit aan die Kir. hoe lopen die juist en hoe gaan die de hyperpolarisering vd N/K-pomp tegen?
en die ATP gevoelige K kanalen(ook met Kir), hoe komt dat als die sluiten er depolarisering is?

*HELP* helemaal id war
al merci eh (een plaatsje in een psych instelling uitgespaard als er iemand helpt :wink: )

Anonymous

26-12-2005 15:41:48

Kir 2.1 stabiliseert membraanpotentiaal door:

Na/K pomp zorgt ervoor dat intracellulair het milieu steeds negatiever geladen wordt. Een keer Ek bereikt is springen de k2.1 kanalen open en zorgen voor een inwaartse K+ stroom (vm<Ek) waardoor de cel depolariseert.

Katp sluit bij een hoge atp concentratie. Sluiten van kanalen betekent vermindering van conductantie dus schuift het membraan potentiaal weg van Ek dus depolarisatie. Of anders, in een normale situatie is er constant K+ efflux, als we een deel van de kanalen sluiten blijft er meer pos lading achter in de cel = depolarisatie

Andromeda

26-12-2005 16:15:09

hé, er zijn toch van die mensen die alles zo eenvoudig kunnen uitleggen hé :)
had onze dierbare prof dat talent ook maar :roll:

Anonymous

26-12-2005 18:53:13

ah dus da daar K naar binnengaat is doordat de Vm lager is dan Ek?(ksnapte da nie doordat de concgradient uitwaarts gericht is eh)

ma had hij op die herhalingsles nie gezegd dat die nie inwaarts waren?
kweetet muggezifterij
ma allesins merci!! alsk het nog eens deftig bekijk zal ik het wel snappen :)
echt dank!

Lotte

28-12-2005 19:52:10

ik snap het toch ook niet goed eigenlijk die stomme kir-kanalen.

gaan die nu altijd een inwaartse k+ stroom geven?
of enkel wanneer de membraanpotentiaal lager is dan Ek ? en als de membraanpotentiaal meer positief is dan Ek dan blokkeert het kanaal door een binding van Mg? (dus vandaar dat ze het een inwaarts rectifyer noemen omdat het enkel K+ naar binnenbrengt, maar dit enkel als Vm<Ek?)

klopt dit? bedankt!

oepsie

28-12-2005 21:02:09

deze kanalen noemen inward rectifying omdat ze voor een grote inwaartse stroom zorgen, dit wil niet zeggen dat ze ook niet voor een uitwaarste stroom zorgen, maar deze uitwaartse stroom is veel kleiner (kan je op fig 2.10B zien).
hoe dit gebeurt is doordat ze continu open zijn bij een Vm<Ek (dus drijvende kracht voor K+ is inwaarts gericht), ze zorgen er zelfs voor dat de Vm in de buurt van Ek zal blijven liggen( doordat ze dan continu geopend zijn is de conductantie van K+ veel groter). Als Vm>Ek dan sluiten de meeste kir kanalen maar dat gebeurt niet door een poortje ofzo (dus geen 'gating' mechanisme), dat gebeurt door binding van intracellulaire ligand nl Mg2+. Dus die kanalen gaan niet allemaal even snel sluiten en daardoor is er nog even een uitwaartse stroom maar dus veel kleiner dan de inwaartse stroom.

ik hoop dat je iets van mijn uitleg begrijpt en dat het dat is dat je wou weten. Nog veel studeersucces.

Anonymous

29-12-2005 14:20:13

Hoi,

Nog even zeggen dat Mg geen ligand is maar dat Mg-moleculen naar buiten willen stromen en zo het kanaal sluiten, ze zitten in de weg.

Is maar een detail, maarja

Groetjes Ine

BADMAN

29-12-2005 15:43:09

heel hard bedankt al, werkt al vrij verduidelijkend, maar zit nog met 1 GROTE vraag:

WAAROM zorgt net Kir er voor dat de membraan repolariseert bij de AP in het hart?

na de plateaufase...

en ge hebt daar ook nog 'trage K kanalen' kan iemand mij die eens uitleggen? :p

thx!

oepsie

29-12-2005 16:58:11

100% zeker ben ik het niet maar zo heb ik dat geinterpreteerd.
De plateaufase is er doordat bij 0mv de inwaartse stroom van Ca2+ via L-type Ca2+kanaal en de uitwaartse stroom van K+ via Kir even groot en daardoor is er de plateaufase. (ik heb in de les zo een grafiekje gemaakt met een Kir kanaal en L-type Ca2+ kanaal)
Voor de repolarisatie denk ik dat er nog een ander K+ kanaal zich moeit nl de delayed rectifier en deze zorgt voor een uitwaartse stroom van K+ en dus voor een depolarisatie. Waarom de delayed rectifier zo laat in gang schiet is denk ik omdat het een spanningsafhankelijk K+ kanaal is dat zeer traag wordt geactiveerd.
Dus er iets van depolarisatie en dan schieten de Kir kanalen weer meer in gang omdat de Vm dichter en dichter weer bij Ek komt.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, maar 100% zeker ben ik niet van alles, dus als iemand het wel weet, verbeter mij aub!

Anonymous

29-12-2005 17:19:07

maar die Kir2.1 moet dan toch maar heel weinig "openzijn" om 't zo te noemen, omdat die bij 0mV toch bena niet "werkt"?

Op't einde van de plateaufase gaan uw Ca2+ inactieveren, waardoor gK+ groter wordt. Volgens mij kunnen de "delayed K+-kanalen" dan voelen dat er een depolarisatie aan de gang is en gaan ze open.

Kan iemand uitleggen hoe Kir zorgt voor de rustpotentiaal, want da snapk nog altijd nie goed.

BADMAN

29-12-2005 18:24:32

schitterend!!! alles is helder als een ...

iets heel helders :p

die rustpotentiaal das eigenlijk heel gemakkelijk uit de grafiek af te leiden.

ge weet da die er ongeveer uitziet zoals in de tekening hieronder e? (en als da nie is, dan zit ge nog me een vrij fundamentele vraag :P)

wel, het nulpunt van die functie ligt op Ek, de evenwichtspotentiaal dus van kalium. doordat de Vm heel dicht bij Ek ligt, omdat de conductantie voor kalium in rust vrij groot is, zullen veranderingen in de kalium conductantie dus een vrij groot effect hebben op de Vm.

als de Vm zich nu links van de Ek bevindt, zien we dat de curve stijl naar beneden gaat, wat wil zeggen dat kalium hier serieus naar binnen stroomt, wat de Vm weer positiever maakt.
zolang de Vm zich rechts van de Ek bevindt, is er een grote fractie van de kirs gesloten, door dat Mg2+ mechanisme en hoe positiever de Vm, hoe groter die fractie, maar de kanalen die open zijn zorgen nu voor een uitwaartse stroom, om te streven naar Ek. in die zin is kir eigenlijk enkel een inwards rectifying kanaal zolang de Vm onder de Ek zit, daarboven is het een gewoon buitenwaarts transporterend kanaal.

zo krijg je dus een soort veer-effect: elke verwijdering van Vm weg van de Ek probeert kir teniet te doen.

just?
als het niet zo is, alstublief niemand iets van zeggen, want da betekent da ik helemaal opnieuw kan beginnen :(

oepsie

29-12-2005 19:08:00

zo krijg je dus een soort veer-effect: elke verwijdering van Vm weg van de Ek probeert kir teniet te doen.

just?
als het niet zo is, alstublief niemand iets van zeggen, want da betekent da ik helemaal opnieuw kan beginnen

zo denk ik er ook over! en als het een magere troost mag wezen: je zult niet alleen opnieuw mogen beginnen als iemand je verbetert! :wink:

BADMAN

29-12-2005 19:15:02

verdomme wa ne kut-fotoboek toch dit jaar!

zit ik hier op te zoeken wie liesbeth seaux is ( :oops: ), wie mij dus getroost heeft 8) en neeeeh natuurlijk staat ze er weer nie bij in de fotoboek... ken zo nog redelijk wa mense... tjah

sorry voor het intermezzo :)

Lotte

29-12-2005 20:07:54

jess! nu snap ik het ook eindelijk :D
merci!