p94 Nilius isotone contractie en inkortingssnelheid

Live forum: /viewtopic.php?t=2904

Anonymous

29-12-2005 14:14:47

Hoi,

Is isotone contractie niet strikt genomen contractie zonder verandering van de spanning? Hier is er blijkbaar eerst spanningsopbouw en dan pas contractie. Hoe moet ik dit zien?

Bedankt!
Groetjes Ine

BADMAN

29-12-2005 15:33:54

stel u voor...

ge staat aan nen toog en ge leunt er op met uwe elleboog.
uw biceps is dus volledig in rust... akkoord?
nu bevindt er zich een pintje in uw hand, dat u wel eens wil opheffen.

je moet dus eerst je biceps op een bepaalde spanning brengen, zonder dat er een lengteverandering optreedt, totdat de spanning in je spier groot genoeg is om de zwaartekracht die op uw pintje werkt te overwinnen. dit eerste deel is dus even isometrisch!

dan komt ineens je pint van de grond, de verdere inspanning die je nu doet is isotonisch, want je moet niet méér kracht ontwikkelen, je hebt de spanning immers al in je spier en je pint zal niet ineens zwaarder worden (of toch meestal niet, tenzij er een vrijgevige mens naast je staat, maar daar gaan we verder niet op in, dat is leerstof voor volgend jaar)

dit noemt men contractie met afterload

nu weet het kleinste kind dat je een 25er sneller op kan heffen dan een volle gieter die je in je hand hebt...

dat is dus wat er in 4.13 rechts staat: groot gewicht, spier=traag klein gewicht, spier=snel

hoop dat ik een antwoord op u vraag heb gegeven

kheb er zelf dorst van gekregen, dus ik ga mijn theorie nog eens oefenen in de praktijk :)

sköl

BADMAN

29-12-2005 15:35:07

dit geldt trouwens niet alleen voor een pintje e...

een wijntje of een waterke, ne cecemel als ge wilt

het mag allemaal

ciao

Anonymous

06-01-2006 21:24:35

wel goe mopke:-)

Anonymous

07-01-2006 00:11:00

neej! :)