presynaptische inhibitie

Live forum: /viewtopic.php?t=2915

Lotte

29-12-2005 19:53:50

mijn visie:
Ib agonist gaat van het peeslichaampje naar het CZS, als de druk in de pees te hoog wordt, dan remt de Ib agonist de contractie af door een inhibitie uit te oefenen op Ia agonist (?) die van de spierspoel komt en de spier wil doen contraheren.
klopt mijn interpretatie?
want in mijn nota's en in de slides heeft nilius het over Ia antagonist en Ib agonist. deze presynaptische inhibitie gaat toch over één en dezelfde spier? agonisten en antagonisten zijn toch spieren met tegengestelde werking?
bedankt!

Lotte

14-01-2006 20:42:46

kan iemand mij vertellen of mijn uitleg klopt? zodat ik weet of ik het ongeveer snap.... merci!

Anonymous

14-01-2006 22:57:13

as ge naar de slide bezuwing kijkt ziede idd da een 1a afferent spiervezel( spierspoel) een + effect heeft op zichzelf en een inhiberend op de anagonistspier. Bij de 1b afferente is da dus andersom, daar heeft et een - effect op de agonist en een stimulerend op de antagonist spier. da is as beveiliging denk, want in die pees zit een ' golgi pees orgaan' met mechano sensoren die kunne meten as de pees overprikkeld wordt, dus te hard uitgerokken.dan gaan die dus een stimulerde prikkel geven naar de antagonistspier om die spanning te verminderen. Denk ik, want veel uitleg is er ni aan...