myocardinfarct

Live forum: /viewtopic.php?t=2957

Anonymous

31-12-2005 13:31:21

Je hebt te weinig zuurstof, dus zal je ook te weinig te ATP aanmaken, maar waarom zal je pH dan dalen en Ca-intracellulair stijgen?

oepsie

31-12-2005 13:59:11

Door de lage ATP concentratie, gaat de protonenconcentratie intracellulair stijgen ( P-type en V-type H+pomp hebben ATP nodig voor extrusie van H+).
Doordat H+ stijgt, daalt de pH.
Intracellulair Ca stijgt omdat deze wordt beinvloed door de pH (zie pg 103). Van stijging van intracellulair Ca ben ik het niet echt zeker, dat was de enige verklaring die ik kon vinden. Dus verbeter me als ik fout ben.

Anonymous

31-12-2005 16:02:03

O2 daalt door verbruik, CO2 stijgt : vorming H2CO3 (zuur) => pH daalt. Ik dacht dat dat DE reden was waarom dat altijd bij hypoxie de omgeving verzuurt. Maar anderzijds chemie was niet schitterend dus...

Te weinig ATP=> Na/K pomp valt stil => Na hoopt op=> NCX draait om=> Ca2+ stijgt intracellulair.
Protonen binden competitief met de proteinen in uw bloed/weefsels die Ca2+ binden. Dus als de pH daalt gaat Ca2+ ook stijgen. Wat de gradient voor Ca2+ nogmaals verhoogt, en de NCX nog een zetje geeft.

Wat natuurlijk de vraag opwerpt hoe dat het hart stopt in relaxatie wanneer er geen kalium aanwezig is in de ringer oplossing.

Fijn nieuwjaar.

oepsie

31-12-2005 16:15:54

O2 daalt door verbruik, CO2 stijgt : vorming H2CO3 (zuur) => pH daalt. Ik dacht dat dat DE reden was waarom dat altijd bij hypoxie de omgeving verzuurt

je hebt (wrs) gelijk, dat ziet er veel logischer uit, ik was (weeral) te ver aan het zoeken naar een oplossing :oops: