Ipsp en presynaptische inhibitie!

Live forum: /viewtopic.php?t=3005

Anonymous

03-01-2006 19:49:35

Epsp viel nog te begrijpen, Ipsp werd wat moeilijker, maar vanaf die presynaptische inhibitie snap ik er niks meer van, ik kan er zelfs geen concrete vraag over stellen!
Ik denk dat ik de essentie niet vat over de verhouding tussen de rustpotentiaal van het membraan en de evenwichtspotentiaal van Cl- ... Wat moet wanneer kleiner zijn en hoe verandert dit?
En wat doet diejen presynaptische inhibitie eraan?
Iemand die slim genoeg is?? (paai paai slijm ;-) )

Anonymous

04-01-2006 15:15:30

IPSP: de conductantie voor cl is veel groter dan die voor na en k dus is de omkeerpotentiaal ongeveer gelijk aan de evenwichtspotentiaal van cl, zijnde -70 in zijn voorbeeld.
Als de membraanpotentiaal nu positiever is dan -70 is er hyperpolarisatie. De afstand tot de drempelpotentiaal is dus verhoogd, hetgeen wil zeggen dat meer EPSP's nodig zijn om de drempel te bereiken.
Is de membraanpotentiaal echter negatiever dan -70, is er depolarisatie en dus geen IPSP!

Nu nog iemand om presynaptische inhibitie uit te leggen..want ik snap het begin al niet met die 1a/1b, agonist/antagonist. Kan iemand helpen alsjeblief?

Anonymous

04-01-2006 22:47:35

Dus Ipsp heeft betrekking op een Cl-, K, en Na-geleidend kanaaltje, nee?

Wanneer de conductantie voor Cl- dan opeens verhoogt, dan zal de omkeerpotentiaal van dat kanaaltje meer naar de evenwichtspotentiaal van Cl- toegaan, zijnde -70 mv.
Als nu de plasmamembraan geDEpolariseerd wordt tot positiever dan -70, dan zegt de wet "Vm - Ex >0" of "Vm > Ex" --> dat de + ladingen nr buiten gaan of - ladingen naar binnen, in dit geval : Cl- stroomt langs het kanaal nr binnen en veroorzaakt dus hyperpolarisatie?!

't is toch een manier om er aan uit te geraken :)
BEVESTIG ALSJEBLI╔╔F ! (en u zal rijkelijk beloond worden) ;)

Anonymous

04-01-2006 22:48:19

Dus Ipsp heeft betrekking op een Cl-, K, en Na-geleidend kanaaltje, nee?

Wanneer de conductantie voor Cl- dan opeens verhoogt, dan zal de omkeerpotentiaal van dat kanaaltje meer naar de evenwichtspotentiaal van Cl- toegaan, zijnde -70 mv.
Als nu de plasmamembraan geDEpolariseerd wordt tot positiever dan -70, dan zegt de wet "Vm - Ex >0" of "Vm > Ex" --> dat de + ladingen nr buiten gaan of - ladingen naar binnen, in dit geval : Cl- stroomt langs het kanaal nr binnen en veroorzaakt dus hyperpolarisatie?!

't is toch een manier om er aan uit te geraken :)
BEVESTIG ALSJEBLI╔╔F ! (en u zal rijkelijk beloond worden) ;)

Anonymous

09-01-2006 16:10:25

Wil iemand aub, dat hele stuk van presynaptische inhibitie uitleggen, want ik snap er totaal helemaaaaaaaaaaaal niks van.

Heeeeel hard bedankt

Ruth

16-01-2006 13:21:03

Bij presynaptische inhibitie komt er eigenlijk een Ib-neuron de presynaps van een Ia-neuron inhiberen.

Door een IPSP vanuit Ib op het axonaal uiteinde van Ia, wordt dat uiteinde gedepolariseerd. Waarom depolarisatie ? Omdat Ecl positiever is dan Vrust van Ia, we dus we dus Cl-efflux krijgen, wat hetzelfde effect geeft als Na-influx (anion en kation). Door die depolarisatie worden de Na-kanalen in uw Ia-neuron ge´nactiveerd (altijd na een depolarisatie), waardoor de prikkels die uit het axon naar het axoneinde komen aangestormd, plots niet tot in de synaps geraken, omdat daar ge´nactiveerde Na-kanalen tussen zitten die de AP niet meer geleiden.

Gevolg: de stimulatie vanuit het Ia-neuron wordt teniet gedaan door de IPSP van het Ib-neuron.

Duidelijk ? (en hopelijk is't juist :P )

Anonymous

17-01-2006 14:49:11

ik heb hierbij nog een vraagje
waarom zorgt die PAD niet gewoon voor de activatie van AP in postsynaps?
alle door deze depolarisatie kunnen de Ca kanalen toch ook opengaan?

(volgens mij is het antwoord niet dat de depolarisatie niet hoog genoeg is want de Na kanalen inactiveren toch pas bij 60mV ong?)

iemand een ideetje?
dankje!!

Anonymous

23-01-2006 14:50:42

is het bij die ipsp niet zo dat er door een kcc kanaal cl naar buiten wordt gedaan en dat daarom de Ecl lager is dan de Vm en dus een hyperpolarizatie,
en bij die presynaps inhibitie is er niet zo'n kcc dus is de Ecl -70mV en komt er een depolarizatie
kan iemand dit bevestigen???