Die vuile Cl- kanalen toch !

Live forum: /viewtopic.php?t=3034

Anonymous

04-01-2006 23:00:06

Het valt mij op hoeveel onbeantwoorde vragen er hier gesteld worden, dat moet toch wel duidelijk tonen dat de nilius zijn vak, boek Ún spreektaal ni al te deftig zijn!gnigni

Maar bij deze nog een vraagje, wat vrij essentieel is voor zijn cursus:
De [Cl-]intern varieert toch Únorm in een cel? Dat is toch de reden waarom de ene keer het Clckanaal Cl- naar buiten leidt, de andere keer naar binnen?? (want Ecl- varieert van -100 tot -30mv)
Meestal wordt Cl- naar buiten geleid, maar af en toe ook naar binnen, bv bij die endocytose (Clck) in de niertubulus die bij mutatie tot nierstenen en prote´nurie leidt, dus dat hangt dan gewoon af van de interne concentratie?
k zou dat toch nogal raar vinden, aangezien hij daar nergens eens de nadruk op legt..

BADMAN

21-01-2006 15:15:29

die CLC in de nieren die gij bedoelt, die dus nierstenen veroorzaakt, zit nie in de plasmamembraan, maar in de endosomen, om de V-type H+pomp te helpen, veronderstel ik (met die elektrische gradient kortsluiten enz)...

dus daar zie ik eigenlijk het probleem nie? proteinen die opgenomen worden kunnen niet worden afgebroken, dus stapelen zich op, geeft da nog wa calcium en ge hebt een fijn steentje...

Anonymous

16-01-2007 20:23:19

Ok, ma can die clc-1, zo thv de spieren he, bij een loss of function, dus als ze niet gaan werken bij een of andere mutatie gaan die ervoor zorgen da er meer AP'en geen sworden afgevuurd en zo voor myotonia gaan zorgen, dus eigelijk zal er geen Cl meer uittreden en cal intracellulair positiever blijven en waardoor eropeenvolgend AP gaan ontstaan? Dus normaal treet in spier Cl in? ??????

brrp

18-01-2007 12:57:24

ik had hier tijdens een werkzitting opgeschreven dat
[CL]i = 1-50mM , [CL]e = 150mM

maar dat is vrij tegenstrijdig tegen al de effluxen die er gebeuren.
bv CFTR kanaal, CLC kanalen.

Klopt het dat door een CFTR kanaal een efflux van CL loopt omdat de concentratie van CL word opgebouwd door NKCC ?
of zit ik daar fout?

En is het dan bij CLCk kanaal dezelfde werking? Dus ook eflux CL (van cel naar bloed) omdat NKCC weer een hoge concentratie opbouwt?

pff die nilius kan ne mens toch ook verwarren zenne.

Lynxke

18-01-2007 13:39:23

jaja, en naart schijnt zijn zijn bijvragen ni van de simpelsten...dus als ge t ni snapt... :(

brrp

18-01-2007 14:23:12

jaja, en naart schijnt zijn zijn bijvragen ni van de simpelsten...dus als ge t ni snapt... :(

mja als mijn stelling klopt dan snap ik het wel :)

tis wel een vies vak, die celfysiologie van nilius.