GIRK

Live forum: /viewtopic.php?t=3077

Rien

06-01-2006 12:08:22

dit is een K-kanaal dat geactiveerd wordt dmv G-proteinen. Bij opening van dit kanaal is er K-uitstroom dat zorgt voor hyperpolarisering en vertraging van het hartritme.
Waarom noemt het dan INWARD rectifier kanaal??

Kaartje

07-01-2006 22:56:07

Dat is dus iets wat ik me al daaaaaaaagen afvraag... :? In Boron & Boupaep staat trouwens op pagina 198 (geloof ik) dat door het openen van de GIRK kanalen de inwaartse stroom toeneemt, waardoor de cel hyperpolariseert -> ???????

BADMAN

07-01-2006 23:27:33

op eerste vraag: het is een inward rectifying omdat het zodra de Vm onder Ek daalt ineens een heel grote inwaartse stroom van K geeft...
tweede vraag kan ik spijtig genoeg ook niet op antwoorden :D

Anonymous

08-01-2006 11:59:21

ma hun functie is toch net HYperpolariseren met hun K-uitstroom=> neg maken van Vm, dus negativer als Ek?

Kaartje

08-01-2006 13:02:39

Ja maar als ze een uitwaartse stroom hebben (en dan is hyperpolarisatie wťl logisch), is het toch geen inward rectifyer kanaal meer?? Ik snap er echt niks meer van... :(

Anonymous

08-01-2006 13:35:29

jama 't is uitwaarts hoor! da hebben we bij eggermond gezien en da staat ook in het MCB van vorig jaar(heb't nagelezen).
dus uitwaarts -> hyperpolarisering-> vertraging hartritme

da INWARD rectifier snapk ook nie:(.

Kaartje

08-01-2006 14:13:46

Okť, dan snap ik het nu dus denk ik wel... Maarrehh, om dan nog ťťn vraag te stellen: hoe zit het dan met de ATP-afhankelijke K-kanalen (want volgens Boron & Boulpaep behoren die ok tot de IR-kanalen)? Hebben die ook een uitwaartse stroom bij verlaagde [ATP] met hyperpolarisatie als gevolg (ondanks dat ze inward rectifyers heten)? :oops:

BADMAN

08-01-2006 22:23:55

die heten gewoon inward rectifying, omda da de enige kalium kanalen zijn die ook een inwaartse stroom KUNNEN creeren, die ook direct heel groot is, namelijk wanneer Vm lager is dan Ek, boven Ek zijn die veel minder actief, maar hebben ze voor zoveel ze actief zijn wel een uitwaartse stroom... (GIRK is toch gelijk aan Kir e? :? of zit ik helemaal fout? :) zijn er dan twee inward rectifiers?)

BADMAN

09-01-2006 02:45:58

heb nog een beetje opgezocht en wa ik kan afleiden uit Nilius zijn teksten, notities uit betrouwbare bron van zijn werkzitting en uit een paar internetteksten, is dat GIRK en Kir helemaal hetzelfde zijn :D maar da zullen jullie ws al wel geweten hebben.

waarom GIRK 'inward rectifying' is, is omdat Kir3 in de hersenen voorkomt en daar een inwaartse stroom geeft. Kir2.1 zit in het hart en zorgt

1) voor de verlenging van de plateaufase van de AP en hierdoor voor een vertraging van de actiepotentiaal (in de AVknoop) en hierdoor vertraagde doorgave aan de ventrikels. Kir is een kanaal dat steeds probeert de membraanpotentiaal zo veel mogelijk richting Ek te trekken (zie grafiek). op de nulpotentiaal ongeveer is de K stroom door Kir tegengesteld even groot aan de Ca stroom door Ltype Ca kanalen. hierdoor wordt de plateaufase gecreŽerd. hierna activeren de trage Kalium kanalen die voor de snelle repolarisatie zorgen.

2) de 2e functie van de Kir kanalen is om hyperpolarisatie te neutraliseren: er is een heel grote kalium instroom (inward rectifying) wanneer de Vm onder de Ek gaat, zodat deze gedepolariseerd wordt tot Ek bereikt is.

khoop da het allemaal juist is wa ik zeg en ik klaarheid gebracht heb in hersenspinsels :P

peaz

09-01-2006 08:10:44

heb nog een beetje opgezocht en wa ik kan afleiden uit Nilius zijn teksten, notities uit betrouwbare bron van zijn werkzitting en uit een paar internetteksten, is dat GIRK en Kir helemaal hetzelfde zijn :D maar da zullen jullie ws al wel geweten hebben.

waarom GIRK 'inward rectifying' is, is omdat Kir3 in de hersenen voorkomt en daar een inwaartse stroom geeft. Kir2.1 zit in het hart en zorgt

1) voor de verlenging van de plateaufase van de AP en hierdoor voor een vertraging van de actiepotentiaal (in de AVknoop) en hierdoor vertraagde doorgave aan de ventrikels. Kir is een kanaal dat steeds probeert de membraanpotentiaal zo veel mogelijk richting Ek te trekken (zie grafiek). op de nulpotentiaal ongeveer is de K stroom door Kir tegengesteld even groot aan de Ca stroom door Ltype Ca kanalen. hierdoor wordt de plateaufase gecreŽerd. hierna activeren de trage Kalium kanalen die voor de snelle repolarisatie zorgen.

2) de 2e functie van de Kir kanalen is om hyperpolarisatie te neutraliseren: er is een heel grote kalium instroom (inward rectifying) wanneer de Vm onder de Ek gaat, zodat deze gedepolariseerd wordt tot Ek bereikt is.

khoop da het allemaal juist is wa ik zeg en ik klaarheid gebracht heb in hersenspinsels :P

om kwart voor vijf????? :shock:

Kaartje

09-01-2006 11:05:19

Hmm, dat is inderdaad een beetje zielig ja, om kwart voor 5, maar mij hoor je niet klagen! :wink: :P
Ik geloof dat ik het wel snap, maar dan hebben die GIRK kanalen dus geen Mg blok wat optreedt als Vm>Ek? :?

Anonymous

09-01-2006 11:51:06

4u 45 ->
wooow R.E.S.P.C.T. :shock:
leefde nog?
maar ff recapituleren: KIR kan zowel uitstroom als instroom geven
en da is afh van de membraanpotentiaal langs welke richting ze gaan?
thx!!

Ruth

13-01-2006 13:23:52

Hmm, dat is inderdaad een beetje zielig ja, om kwart voor 5, maar mij hoor je niet klagen! :wink: :P
Ik geloof dat ik het wel snap, maar dan hebben die GIRK kanalen dus geen Mg blok wat optreedt als Vm>Ek? :?

Ik denk van wel, want het is toch een Kir-kanaal.

oepsie

13-01-2006 15:09:35

Het is de Mg-blok die er eigenlijk voor zorgt dat het inward rectifier kanalen zijn. want door de Mg-blok bij Vm>Ek zijn er minder Kir kanalen open, waardoor er een kleinere uitwaartse stroom is dan een inwaartse stroom (want dan geen Mg-blok).

Docx

08-01-2009 00:15:46

Hier staat ne goeie uitleg over girk/Kir v paar jaar gelede, me die grafiek.

Maar nu merk ik zelf ook da de Mg-blok van Kir(p27 of 28 ergens) wordt tegengesproken op pagina 49 cursus omdat de Kir kanalen bijna niet geblokkeerd worden bij Vm hoger dan Ek.

Kir zorgt voor een redelijk grote repolarisatie nog..Hoe zit da dan me Mg-blok?

*Edit*:

Nvm, ksnap het door andere thread te lezen. Tis maar fractie me Mg-blok, De Kir heeft nog een redelijk uitwaartse stroom dus. Bij hogere Vm(AP) stijgt dan die fractie nog is met blok zoals ge kunt zien op p 49

De conductantie bij lager dan Ek is veel groter dus noemen ze het inward rectifying... Hopelijk heefter ng iemand iets aan dieje uitleg voor men eige =p

Twabi2

08-01-2009 00:37:04

Moete gij niet slapen op dees moment?!
En inderdaad, inward rectifying betekent dat er alleen grote inwaartse stromen mogelijk zijn.

Docx

08-01-2009 11:36:09

Wie dat zegt v slape. Om kwart voor 2 bena seg =) De klok sta een uur fout opt forum en ik leer in de voormiddag bena ni :P

Anonymous

08-01-2009 14:10:43

Ik snap het nog steeds niet goed. :)
Kir2.1 kan toch geen uitwaarts stroom hebben? want bij Vm>Ek komt er toch die Mg-blok? Hoe kmt het dan dat op p.49 er wel een uitwaartste stroom staat getekend? Of komt dit door Kir3.1?
Pff! :)

Elien89

08-01-2009 15:26:08

@Gast
Zie het topic Kir :p

Kir-kanalen zijn ALTIJD actief.
Wanneer Vm>Ek is er een Mg2+-blok ja, maar een fractie van de kanalen wordt niet geblokkeerd en die mediŽren dan een kleine uitwaartse stroom.
Wanneer Vm<Ek is er geen Mg2+ blok en zijn alle kanalen open. Deze mediŽren dan een grote inwaartse stroom.

't Is daarom dat Kir een inwaarts rectificerend kanaal is. De gK wanneer er inwaarte stroom is, is veeeeeeele groter dan de gK wanneer er uitwaartse stroom.

Conclusie: Kir kan uitwaarte stroom mediŽren, echter de conductantie voor uitwaartse stroom is laag :)