Rust lengte kromme p.96

Live forum: /viewtopic.php?t=3419

Anonymous

14-01-2006 21:20:45

Hey,

een vraag: ik snap niet veel van die rust-lengte kromme-ontrekkingskromme, op p.96
Ik had het hem gevraagd om uit te leggen, hij heeft dat ook gedaan in de herhalingsles, maar op een o zo fantastische manier...

Dan had hij in die herhalingsles ook nog plots het viskeus elatsich element er bij gehaald.

Kan iemand dit uitleggen? Heeeeeeel fel merci!

oepsie

14-01-2006 21:55:28

Je rekt een spier uit (D1), daarna laat je ze weer ontspannen (ED1), maar deze gaat niet meer naar zijn oorspronkelijke lengte terug geraken en dit is het gevolg van dat plastisch element. Hoe komt dat nu, als je bij H6 slide 31 kijkt, dan wordt daar het visco-plastisch gedrag uitgelegd: dus je hebt het mechanisch spiermodel, en dat hangt boven een 'bakske met visceuze vloeistof' en waar er nog een plaat inzit, die plaat wordt dus bij het trekken naar boven getrokken en die zakt niet meer helemaal naar beneden (zo heb ik het toch geinterpreteerd) waardoor bij het ontspannen de overblijvende lengte iets langer is. Dit herhaal je een bepaald aantal keer totdat de kromme uiteindelijk een constante blijft, deze kromme is dan de passieve uitrekkingskromme(RD in figuur b)