paraganglia

Live forum: /viewtopic.php?t=3807

Anonymous

23-01-2006 15:17:48

Ik las hier op het forum: de bijniermedulla is een paraganglia, verklaar...

Maar buiten het feit dat dat idd een vb is van een (orthosym) paraganglia kan ik niet al te veel meer zeggen hierover (nota's niet echt duidelijk en van de cursus snap ik ook niet veel)

Zou iemand mij eens kunnen zeggen wat hij hier allemaal over te vertellen heeft?

danku

BADMAN

23-01-2006 15:59:41

kan daar nog aan toe voegen dat het zo is omdat het daar alle kenmerken van heeft:

1. het is een endocriene klier (duh, maar wel vereiste)
2. ze komt van de neuroectodermale lijst
3. ze ligt vlak in de buurt van de truncus orthosympaticus

ze is trouwens ook nie levensnoodzakelijk

Lotte

23-01-2006 20:22:27

ik had die vraag opt examen, en ik heb gewoon nog bijniermedulla uitgelegd (en paraganglia had ik ook opgeschreven,maar daar heeft hij niets over gezegd)
ik had ook de bloedvoorziening enzo opgeschreven en daar stelde hij ook een bijvraagje over. maar ik denk dat hij daar mss niets over gevraagd had als ik het niet opgeschreven had. maarja, ge wilt toch uw blad vol krijgen vooraleer ge naar uw mondeling gaat :)

nemo

23-01-2006 21:30:34

Is 'de moraal van het verhaal' ni vooral dat de bijniermedulla ook door presynaptische vezeltjes (de efferente uitlopers) bezenuwd worden? De afferente zijn weggevallen, net als bij de paraganglia...de efferente stellen Ach vrij, zodat de vesikeltjes in de bijniermedulla hun hormonen, zijne NA en A kunnen vrijstellen!
En das nu net hetzelfde als wat de paraganglia doen, hormoontjes vrijstellen uit hun vesikels!
Verder is het ni te zoeken :wink:

Lotte

24-01-2006 09:41:54

uhu, maar kzou toch wat meer uitleg op uw blad schrijven voor ge naar uw mondeling gaat! anders moet ge alles nog ter plekke gaan verzinnen