EPSP

Live forum: /viewtopic.php?t=4093

Anonymous

31-01-2006 13:36:47

Wat bedoelen ze met EPSP-omkeerpotentiaal = o mV ??

Ik snap nie wat ze bedoelen...

Tis toch gewoon: wanneer EPSP hoog genoeg voor Na-kanalen te openen, dan ontstaat er een AP.

Kan iem mij meer duidelijkheid verschaffen ?

:(

Anonymous

31-01-2006 14:02:07

En hoe komt ge aan OmV?

want -90 + 60 + 120 / 3 = 30 mV??

Jekker

25-01-2009 02:26:56

Hier zou ik ook heeeeeeel graag een antwoord op willen.. :)

mevrouw_konijn

25-01-2009 08:14:35

EPSP heeft twee "omkeerpotentialen".
Omkeerpotentiaal, is de potentiaal waarbij het kanaal zal veranderen van overwegend uitstroom naar instroom (of omgekeerd).

AMPA en NON NMDR kanalen laten enkel K en Na door.. Dus die hun omkeerpotentiaal of evenwichtspotentiaal =
E epsp= EK+ ENa / 2 = -90 + 60 / 2 = 15 mV
(omdat de conductantie van dat kanaal zowel voor Na als K gelijk is)

Wanneer ook de NMDR receptoren openen zal ook Ca in de cel stromen en zal het evenwichtspotentiaal iets stijgen want Evenwichtspotentiaal van Ca ligt rond 120.

E epsp zal dan rond 0 liggen. Ik weet ook dat de formule dan niet klopt, maar ik vermoed dat Ca miss niet dezelfde conductantie heeft als die twee andere, of dat het magnesiumblok er voor iets tussen komt.

Jekker

25-01-2009 19:44:05

Ok mercikes!
Maar ik snap het verschil niet goed tussen EPSP en de actiepotentiaal.. Als EPSP een actiepotentiaal veroorzaakt is die actiepotentiaal toch ook EPSP? of niet?
Ook zo bij EPP.. heet deze potentiaal alleen EPP als de drempel niet bereikt wordt of...? Want er staat in het boek dat de EPP de transiente depolarisatie is na het blokkeren van de natriumkanalen (dus als er geen actiepotentiaal is).

Misschien een stomme vraag maar ik zie de betekenis van al die dingen precies niet zo goed..

teefke

25-01-2009 22:08:26

een post synaptische potentiaal is excitatorisch als het het makkelijker maakt voor een neuron om een AP te genereren
maw een EPSP kan een AP triggeren als hij hoog genoeg is, maar dat is niet noodzakelijk het geval...
Door prikkeling van een afferente zenuw aan een motorneuron onstaat er in dit motorneuron een EPSP, maar er zijn dus vaak meerdere afferente zenuwen aan dit motor neuron, door sommatie van die EPSP's kan uiteindelijk de drempelpotentiaal voor een AP bereikt worden

gelijk onderaan p149, "een zenuwuiteinde veroorzaakt een depolarisatie (EPSP) van ongeveer 0,5 mV"
er moet dus altijd een synchrone prikkeling van meerdere zenuwen zijn om een AP te genereren
en een AP is geen EPSP want een AP is gewoon de golf van depolarisatie die zich voortzet door de ganse neuron... volgens mij is EPSP trouwens enkel lokaal bij het synaptisch contact

bij EPP, dat is de potentiaal die wordt bereikt als de Na-kanalen zijn geblokkeerd, dus als er geen AP kan worden gegenereerd.. gewoon die potentiaal wordt er bereikt

betekenis? volgens mij om gewoon een flexibele (ingewikkelde!) communicatie tussen neuronen te krijgen

ik weet nie of het allemaal just is, ma da denk ik ervan
hopelijk zijt ge der wa wijzer mee..

Anonymous

26-01-2009 12:16:59

die depolarisatie van 0,5 mV is een MEPP : een miniatuur EPP

is het niet dat een EPSP en een IPSP allebei EPP's zijn?

dat lijkt mij het meest logisch...

dus dan kan die depolarisatie van 0,5 inderdaad een EPSP zijn (een stimulerende EPP)

als het niet juist is, laat het dan maar weten!

Jekker

26-01-2009 20:26:56

EPP (eindplaatpotentiaal) heb je alleen aan spiercellen he.. daar heb je een motorische eindplaat. EPSP is aan de synaps tussen afferente zenuwen die van spierspoelen komen en motorneuronen. Daar heb je geen eindplaat. (dacht ik toch??)

Meerdere MEPPs (vrijzetting van 1 vesikel) vormen de EPP (vrijzetting van heel veel vesikels). Niets van EPSP hier.. Als die EPP groot genoeg is kan deze een AP genereren in de spier doordat natriumkanalen naast de eindplaat geopend worden enzo...

Bedankt voor de uitleg trouwens teefke :) Ik denk wel dat dat klopt.

Anonymous

27-01-2009 09:02:33

ik wilde daarmee zeggen dat een EPP en een EPSP hetzelfde zijn, maar op twee verschillende plaatsen...

bij een motorische eindplaat wordt het EPP genoemd en is het altijd een depolarisatie

bij een synaps heet het een EPSP en een IPSP ...

ze (zowel EPSP als EPP) kunnen beiden tot een AP leiden, als de prikkeling groot genoeg is (synchroon prikkelen) of als er meermaals na elkaar wordt geprikkeld (sommatie)

nu wel juist?