p.95-96, HELP

Live forum: /viewtopic.php?t=6026

Anonymous

13-08-2006 16:14:22

ik snap blijkbaar niets meer van p95 -96 al mijn inspanningen vh 1ste semester om het dan te verstaan zijn blijkbaar voor niets geweest (want toen er niet door en nu versta ik het weer niet meer :cry:)
maar goed mss zit er onder jullie wel mijn reddende engel, alvast supermerci!!

kheb vooral problemen met de uitleg van (ii) totale inkorting neemt af (p95-96)
en met fig 4.14 b namelijk:

ik snap de constructie van U niet (alle diejen uitleg daarvan op p96, zo me die 5verschillende puntjes a) tot e) )! en snap ook niet wat U nu eigenlijk juist is.

op die fig 4.14 zijn ook al die naar links gerichte pijltjes vertrekkend van RD een groot vraagteken, WAT DOEN DIE DAAR?

ah en is er een verband tss het begin van U op IT
en einde vh pijltje da vertrekt op de doorsnede van RD en L1

ok tis ne gansen boterham ma kzou het supertof vinden als iemand hier een oplossing voor kan vinden. DANKU!
en nog veel moed voor allen!

stoffel

26-12-2006 13:07:05

sterke vragen! De persoon in kwestie zal waarschijnlijk al in het derde jaar zitten, maar ondertussen zitten wij er mee eh..
Als niemand je deze p uitlegt is de tekst inderdaad wel zeeer onduidelijk!!
Kan iemand die in de les is geweest dit uitleggen? (Hoewel dak betwijfel dat "Hij" het wel deftig uitlegt :-)

-Hélène-

28-12-2006 14:53:11

Dat staat daar inderdaad maar loemp uitgelegd, maar met wat pusselwerk is het wel verstaanbaar te maken!
p116 staat er trouwens voor de hartspier een gelijke grafiek die ik persoonlijk een stuk duidelijker vind.
t principe is: je hebt een bepaalde beginlengte (hier L1 genoemd) en je kan gaan aflezen hoe groot de inkorting gaat zijn bij een bepaalde nabelasting (P-waarde) door de afstand tussen U en L1 te meten. En dan zie je dat voor een kleine nabelasting de inkorting groter is dan voor een grote nabelasting...
en de constructie van U is natuurlijk ook van belang, anders valt er niks af te leiden... je trekt dus L1
-daar waar hij de curve van de rustspanning snijdt teken je een horizontale tot aan de isotone curve (=eind van de isotone contractie) (= de grootst mogelijke inkorting als je een puur isotone contractie zou hebben)
-verder verticaal zal hij de isometrische curve snijden = eind van de isometrische contractie (moest u contractie dus puur isometrisch zijn, heel hoge nabelasting, heb je helemaal geen inkorting meer)

bon dit was de uitleg voor moest die nog nodig zijn geweest!
hopelijk is t wat duidelijk, ik heb mijn best gedaan!
en moest er iemand zeggen van 'aha, ma zie, da klopt van geen kanten!' wees niet bang, ik koester geen rancuneuze gevoelens jegens mensen die mijn wijsheid proberen te verruimen :wink:
(ok als ik wat zever, t is blok en exames voor iedereen e, dat is nu eenmaal de bijwerking die dat op mij heeft! :) )