ATP gevoelige K kanalen

Live forum: /viewtopic.php?t=6204

Anonymous

04-11-2006 13:45:08

Kan iemand mij uitleggen waarom een blokkering van de ATP gevoelige K kanalen een depolarisatie tot gevolg heeft?

Ik dacht namelijk het volgende: een K,ATP is een samensmelting van een Kir en een SUR. Die Kir zorgt dus voor inwaartse rectificatie en dus voor langere depolarisatie en AP.

Als dit nu wegvalt zou er toch eerder hyperpolarisatie moeten optreden (door de Na/K pomp oa.)?

alle hulp is welkom...

Anonymous

21-11-2006 14:41:05

Volgens mij ontstaat er een depolarisatie door het feit dat je een opstapeling krijgt van positieve ladingen in het intracellulair milieu ( je kanaal is geblokkeerd ). Door die kleine depolarisatie worden dan de Ca2+ voltage gated channels geactiveerd, en die Ca2+ influx zorgt ervoor dat die vesikels met insuline kunnen docken en hun insuline kunnen vrijstellen (cfr eggermont)

Nee?

Anonymous

01-12-2006 19:18:22

lijkt mij perfect plausibel

...hopelijk denkt herr nilius er hetzelfde over :)

Anonymous

03-12-2006 16:02:56

gewoon logica

Ek = -87mv
Ena = +60 mv

De vm is een gewogen gemiddelde naar de conductantie van de kanalen

Normaal heeft Ek door de grote totale conductantie een groot voordeel in dat gemiddelde, Vm ligt dus dicht tegen Ek. Als je een groot deel van de K kanalen toegooit, daalt zo ook hun totale conductantie. Ena krijgt zo een groter overwicht = depolarisatie

Rednails

31-12-2006 18:58:08

bij lage ATP is K-atp actief en zorgt t voor een inwaartse Kstroom (KIR), en dus zo voor een depolarisering zorgt???
als ATP stijgt agv van glucoseverhoging, dan blokkeert de Katp, dus heb je geen inwaartse kalium stroom meer, dus zou je een hyperpolisering moeten hebben toch????vanwaar zou de positive instroom komen???
kan iemand hier duidelijkheid in brengen?

Anonymous

02-01-2007 09:08:30

die depolarisering komt er volgens mij als volgt :

Je Katp wordt geblokkeerd, deze blokkage zorgt dus voor een daling van de K+ conductantie ( de K+ ladingen knn niet weg uit het cytoplasma ), deze daling zorgt voor een verschuiving van de Vm richting Ena ( zie grafiek eggy vorig jaar ), dus door die opstapeling van K+ intracellullair wordt uw Vm positiever, tot deze de waarde bereikt van Ca2+ voltage gated channels, waardoor die knn openen en zorgen voor Ca2+ influx. En met die Ca2+ knn uw vesikels vrijgesteld worden...

Anonymous

07-01-2007 20:02:53

dus heb je geen inwaartse kalium stroom meer, dus zou je een hyperpolisering moeten hebben toch????vanwaar zou de positive instroom komen???
kan iemand hier duidelijkheid in brengen?

[K]i > [K]o, dus als zo'n kanaal opengaat (bij lage ATP) krijg je dus hyperpolarisatie bij normale rustpotentiaal doordat er Kalium-EFFLUX is.
Plots krijg je een verhoging van ATP in bv. een beta-cel en deze ATP inhibeert voldoende K(ATP)-kanalen opdat er een lichte depolarisatie, lees verhoogde exciteerbaarheid, zou optreden, wat bv. gekoppeld is aan insuline-secretie. In rust dragen deze K(ATP)-kanalen ook bij tot de kaliumconductantie (efflux) die licht hyperpolariserend werkt.
Inhiberen van deze kanalen kan voldoende zijn om depolarisatie op te wekken.

stoffel

08-01-2007 12:01:26

Ik denk dat de grootste verwarring hem ligt in de INWAARTSE rectificatie. Dit wil dus niet zeggen inwaartste stroom, maar uitwaartse stroom die inwaarts gerectificeerd w.. Afplatting van de curve. Pak er een IV grafiek bij om men uitleg te begrijpen
inwaardse rect. => rectificatie naar inwaards toe, maar nog steeds uitwaards
Hoop dat het juist is.