Diuretica/K+

Live forum: /viewtopic.php?t=6306

Anonymous

03-12-2006 15:28:30

Bij de vragen achteraan in het boek (p13 voorlaatste) staat dat door te veel diureticagebruik, de extracellulaire K+ concentratie daalt.

Dus stel dat dat diureticum het ENac kanaal blokkeert. Dan is er minder Na en minder H2O absorptie.
Maar er zal ook minder K+ uitgewisseld worden waardoor de extracellullaire (in het bloed) K+ concentratie toch toeneemt? (zie p81 slidesboek)

Iemand een idee hoe dat kan :?:

Anonymous

26-12-2006 20:53:18

Heeft iemand al een antwoord gevonden?

hurluburlu

27-12-2006 10:58:33

Er zijn verschillende soorten diuretica: sommigen leiden tot K-verlies, anderen zorgen ervoor dat de K-concentratie in het bloed stijgt..
Bijvoorbeeld: amiloride en triamtereen blokkeren het ENaC, lumen van het nierbuisje wordt positiever (owv meer Na) en er zal idd minder K gesecreteerd worden => stijging van de K conc in het bloed.
Omgekeerd zijn er bijvoorbeeld de thiazide-diuretica: zij blokkeren de NCC => er zal zich meer Na aanbieden => ENac neemt meer Na op, lumen negatiever => meer K secretie => daling van de K conc in het bloed.

Anonymous

28-12-2006 17:58:40

:) Heel erg bedankt! Nu snap ik het!

Anonymous

11-01-2007 10:42:28

Hoe komt het dan dat er spiercontracties optreden? Daling van extracellulaire K zorgt er toch voor dat K makkelijker uit de cel gaat, maw, hyperpolarizering verloopt gemakkelijker en dus toch moeilijker contractie?

Aleks

11-01-2007 11:48:53

Dat vraag ik mij ook af.

Ik denk dat het komt door de Na/K pomp( 3Na efflux en 2K influx zorgen voor netto 1 positieve lading efflux).
Die gaat minder actief zijn omdat [K]e gezakt is, waardoor de cel minder netto positieve lading efflux heeft. Gevolg: lichte depolarisatie --> cel is prikkelbaarder
Ik ben hier niet zeker van, maar het lijkt me de enigste mogelijkheid.

Lao Tzu

11-01-2007 17:33:13

Klopt idd wat je zegt,

HB p 18 onderaan, laatste zinnetje: ontbreekt (of heel laag, dat zal ongeveer het zelfde zijn) Ke dan wordt de Na/K pomp ge´nhibeerd en zal de hyperpolariserende werking dus wegvallen.

Omdat in rust enkel Kir kanalen openstaan, zal er trouwens niet veel K naar buiten stromen (Mg blok)

Anonymous

11-01-2007 18:11:04

Als extracellullair K daalt dan daalt ook de K conductantie (waarom weet ik niet juist maar dat zei hij in de wz)
Als de K conductantie daalt is er depolarisering....

Zou dat ook kunnen?