Post-Tetanische potentiatie

Live forum: /viewtopic.php?t=6943

Aleks

06-01-2007 14:30:30

Kan iemand mij hier een deftige verklaring voor die PTP geven.

Hoe kan die vrijgezette transmitter hoeveelheid zo enorm hoog zijn na eerst een hoge frequentie van prikkels te hebben gegeven??

Omdat veel NT's gerecupereerd zijn en toch nog hoge [Ca]i en [Na]i van de hoge frequentie periode over is?

Maar hoe komt dan dat dit voor uren kan duren??

Lao Tzu

11-01-2007 19:52:50

De belangrijkste reden is dat de presynaps een klein volume heeft. Als er bijgevolg slechts een beetje Na instroomt krijg je dus al een vrij hoge Na-concentratiestijging.

Stel dat je nu hevig prikkelt (maar niet zo hard dat je depletie van de NT krijgt, zoals bij depressie), dan zal er zoveel Na zich in de presynaps bevinden, en de concentratie zo sterk stijgen, dat de NCX in reverse mode gaat werken en Ca instroom veroorzaakt. Deze extra Ca is de oorzaak van extra hoge NT vrijzetting.

Ik veronderstel dat PTP enkele uren kan duren omdat het bij hevige prikkeling een tijdje duurt eer dat de Ca en Na waarden terug dalen ? (eerst moet Na door Na/K pomp worden verlaagd, waarop de NCX weer in normal mode kan draaien). Maar eerlijk gezegd twijfel ik er sterk aan.

nijntje

13-01-2007 18:28:27

het lijkt me sterk dat het uren zou duren vooralleer Na terug kan dalen, ik vroeg het mij ook al af eerlijk gezegd maar mij lijkt het dat er veel NT terug gerecupereerd is en dus veel volgeladen vesikels aanwezig zijn die dan allemaal ineens kunne vrijgezet worden bij een volgende depolarisatie en Ca stijging? Ik kan fout zijn...

stoffel

14-01-2007 14:33:37

Dat is dan weer te verklaren door de 7 hypotheses over LTP zeker?
CaCaMKinase, ionotroop 2x, metabotroop, elektrotonisch, Creb enNOs?
PTP en LTP staan toch met elkaar in verband eh?