bijnieren-paraganglia

Live forum: /viewtopic.php?t=7534

Caro_line

16-01-2007 15:11:48

Waarom zijn de bijnieren paraganglia :? ?
Merci!

rubenh

16-01-2007 15:23:32

waarom? wel da is gewoon zo
hoe ge da moe uitlegge: paraganglia zijn min of meer tertiaire vegetatieve centra en deze hebben als NT meestal noradrenaline. ipv dat het NA nu uit varicositeiten wordt vrijgezet komt het gewoon rechtsteeks int bloed terecht. let wel op want het gaat enkel om de bijniermedulla! niet om de cortex => ze hebben bijde ook een verschillende embryologische oorsprong. da is het zo een beetje denk ik (kwou dak die vraag gekrege had :)

rubenh

16-01-2007 15:29:28

ORTHOSYMPATISCHE tertiaire vegetatieve centra

Lao Tzu

16-01-2007 15:55:13

Ik had die vraag, en ik heb 'm zo beantwoord (en dat was in orde zei 'm):

paraganglia: neuro-endocrinie + afkomstig neuro-ectoderm

bijnier: ook afkomstig van ectoderm en ook neuro-endocrinie

dan dat tekeningetje waar orthosympatisch gaglion vergeleken wordt met bijniermedulla (het ene geeft NA af in een postganlionair neuron, de bijnier geeft NA en A af in een bloedvat ==> neuro-endocrinie)

Dit laatste tekeningetje is heel belangrijk want hij zei : "dit is inderdaad het fundamentele verschil tussen orthosympatisch ganglion en paraganglion" dus zeker tekenen.

En verder heb ik nog opgeschreven wat adrenaline en noradrenaline doen, en de eigenschappen van de medulla (niet levensnoodzakelijk,...)

Tot slot vroeg ie nog of de medulla tot het DNES behoorde, wat dus zo is, want het maakt peptidehormonen die een hormoonfunctie uitoefenen.

Veel succes!

Tip voor beiden: maak een uitgebreide, overzichtelijke voorbereiding waarin zoveel mogelijk staat dat je ZEKER weet over het onderwerp.

Ze lezen allebei je voorbereiding grondig en corrigeren fouten. Als je al mogelijke antwoorden op bijvragen hebt opgeschreven (bijvoorbeeld: structuur van een Kir kanaal getekend), zullen ze die niet stellen en ben je er sneller weg (wat een goed teken is). Een goeie voorbereiding is dus belangrijk.

Caro_line

17-01-2007 18:40:21

Zalig dat zo'n forum zo goed werkt... Had ik nooit verwacht :P !
Merci allebei!