(domme) vraag

Live forum: /viewtopic.php?t=7556

Anonymous

16-01-2007 19:29:12

kan iemand mij ens int kort zeggen wa et verschil is tussen 'histologisch' en 'ultrastructureel'. ik heb het ooit geweten, ma nu niemeer, en het is stom ma ik MOET het weten :p

spippie

16-01-2007 20:04:21

De uitleg is nie zo denderend, ma tis zoiets van:

Histologisch is zo meer van veraf bekeken. De grote delen van het weefsel en zo.. (vb spiervezel)
Ultrastructureel is zo wat meer "uitvergroot bekeken", de details (vb de myofibrillen IN de spiervezels, bestaan uit..)

Wikipedia: histologisch ; met betrekking tot de weefselleer

Hope it helpes..

stoffel

17-01-2007 02:01:16

histologisch is wat je kan afleiden uit preparaten die je microscopisch bekijkt zeker? Afleidingen van welke stoffen hoe kleuren en welke eigenschappen ze dan hebben,..

ultrastructureel is wss hetgeen je moet doen voor je microscopisch bekijkt. Preparaatje ff van ver bekijken. Grote structuren, functies..

Doet er eigenlijk gene zak toe, maar ik kan ook ambetant worden als ik op iets ni kan komen :)

spippie

17-01-2007 08:12:47

hmm, ik dacht dat t net andersom was :?

Njah tis ook maar n onbenulligheid..

The Fallen Madonna

17-01-2007 15:07:58

k geef 'm gelijk...

ultrastructureel is van ver, de grote zaken
fysiologisch zijn de kleine prullen, microscopisch

Caro_line

17-01-2007 18:44:43

Ik denk eigl van niet hoor...
Volgens mij bedoelen ze met ultrastructuur echt wel 'ultra uitvergroot' :P ! Das echt op t kleinste niveau! Bij de skeletspiervezel heeft hij het toch bij de ultrastructuur over de myofibrillen... En die zijn bij mijn weten niet zichtbaar macroscopisch!