2 vraagjes Fysica

Live forum: /viewtopic.php?t=12604

Tis

11-01-2008 10:17:29

2vraagjes

1.Mss domme vraag, maar is je geluidsgolf sneller in medium met grotere dichtheid of niet?
Kdacht van wel (volgens die tabel), maar hoe beargumenteer je dat?

2.En kan mij iemand uitleggen in eigen woorden (niet op z'n jos), van die reflectiecoŽfficiŽnt waabij je verschillende situaties hebt.

*Als ro(1)xc(1)=ro(2)xc(2), dan is er geen weerkaatsing wat logisch is.
*En als ro(1)xc(1)>ro(2)xc(2) of
*ro(1)xc(1)<ro(2)xc(2), dan is er wel weerkaatsing.(ook logisch als je het invult in de formule),

maar ik begrijp het verschil niet tussen de 2 gevallen. En wat hij bedoelt met druk in grensvlak, fase of tegenfase, buik of knoop van druk

Iemand?

marie die je van ver zie

11-01-2008 10:31:31

ik dacht dat als de dichtheid groot is,is de samendrukbaarheid klein en de snelheid laag
en als formule dan c=vierkantswortel (K/rho)

Messiah

11-01-2008 13:37:54

1. Volgens mij is snelheid van geluid omgekeerd evenredig met dichtheid, zoals de formule zegt.

Maar bij de meeste stoffen geldt inderdaad dat hoe groter de dichtheid, hoe kleiner de samendrukbaarheid.
Hoe kleiner de samendrukbaarheid, hoe groter de kompressiemodulus K en dus hoe groter de snelheid van geluid.

DUS: bij de meeste stoffen (lucht, water, ijzer, hout) "lijkt" snelheid dus rechtevenredig te zijn met dichtheid (zowel teller als noemer worden groter)

Bij sommige stoffen, bijvoorbeeld rubber, is de kompressiemodulus niet groot (want de samendrukbaarheid is groot) en de dichtheid wel groot dus daar is de snelheid klein.

2. vind ik ook wa moeilijk, wat hij bedoelt met buik en knoop en 180į faseverandering enz snapte ik wa beter door een applet van staande golf bij weerkaatsing: http://www.walter-fendt.de/ph14nl/stwaverefl_nl.htm

van hogere impedantie naar lagere kunt ge vergelijken met vast uiteinde (of die touwen uit de cursus: van dun naar dik touw)
bij die applet ziet ge dat bij u grensvlak u staande golf ook steeds 0 is (knoop) invallende golf en weerkaatste golf heffen elkaar op (tegenfase)

van lagere impedantie naar hogere dan met los uiteinde (en dik naar dun)
staande golf steeds max bij grensvlak (buik) (fase)

Hopelijk klopt het en verstaat ge er iets van :?

Tis

12-01-2008 11:55:59

Dankjewel!