rogiers voorbeelden korte vraagjes toledo

Live forum: /viewtopic.php?t=17155

else

08-01-2009 21:41:56

hoi!

'k heb van die 7 vraagjes, 1 - 3 - 6 - 7,
maar de rest weet'k precies niet wat het antwoord is.
(2 - 4 en 5 dus...)

en waar vind je van vraag 4 'S' terug in de cursus?

kan er iemand mij helpen? :-)
merci!

else

10-01-2009 16:41:25

iemand die mij kan helpen??? :-(

de Jean

10-01-2009 17:54:47

iemand die mij kan helpen??? :-(

kdenk da jij de enigste bent die zich zorgen maakt over de vragen van rogiers.. 8)

solid_snake_nr1

10-01-2009 18:00:19

de antwoorde van rogiers zijn vrage staan toch overal op't net verspreid?

else

10-01-2009 18:21:56

maar niet de antwoorden van die vragen dat hij op toledo heeft gezet precies..

en aangezien ik écht géén held ben in fysica zijn die (wss spotgemakkelijke) vragen moeilijk voor mij.. ;-)

Kapoen

10-01-2009 19:10:41

oooh jawel, da zijn dezelfde vrage toch.. die 7
http://3ebacharts.medica.be/sem1.html
bvb?

solid_snake_nr1

11-01-2009 11:10:22

ik ben die op dit moment aan't lere en het zijn wel degelijk dezelfde 7 hoofdvrage hoor
de bijvraagjes heel onderaan staan er wel niet tussen (maar daar is een ander bestandje voor met mogelijke oplossingen)

Lene

11-01-2009 23:03:56

else, je bedoelt toch die kleine vraagjes van toledo?
als je de antwoorden nog niet hebt, zalk u proberen verder te helpen!

Vraag 2 weet ik helaas ook niet!
Vraag 4: de formule is gegeven en S = sterkte van de ooglens
Er staat: het beeld van een VER voorwerp, dan mag je p als oneindig beschouwen en dan kom je voor een normaal oog, met S = 60 en n=1,33; q=2,22 cm uit (diepte van het oog, dus afstand tot aan uw retina).
Als je dan S=58 neemt en invult in de formule en weer q uitrekent kom je 2,29.. cm uit, dit is dus ACHTER het netvlies

Vraag 5: Per ionisatie verliest uw alfadeeltje 35eV, en uw alfadeeltje stopt pas met door de elektronen te "vliegen" als zijn energie: 0,03 eV is (pg 91 cursus) dan kan je dus 5MeV delen door 35eV en dan kom je een getal uit en dat is volgens mij het aantal ionisaties. De weg van het alfadeeltje is rechtdoor, aangzien het niet gaat afgebogen worden omdat het veel groter is dan een elektron.

Zo kweet niet of het u nu ng wat geholpen heeft:)

else

12-01-2009 12:30:21

merci! :-)
'k had de 2 laatste wel nog gisteren gevonden,
'k zit nu enkel nog wat in problemen met nr 2

als we geen rekening houden met magnetische interacties heeft de spintoestand van een kern geen invloed op de energie. door een (homogeen) magnetisch veld ontstaat er een energieverschil. leg uit
is het gewoon het feit dat normaal heb je deeltjes met lage energie en hoge energie (meer met lage dan hoge) en de magnetisatie is evenredig met Np-Na
en bij een magnetisch veld, fotonen hebben juist energie om van parallel naar anti-parallel, dus van lage energie naar hoge energie, tot dat Np = Na, met als gevolg dat er een energieverschil is.

of zit ik er echt volledig naast? :-p

en nog een vraagje,
van in bewijs nr 7,
moet de frquentie van de trilling gelijk zijn aan de frequentie van de precessie vd individuele momenten. is dat dan hetzelfde als
dat de frequentie van de trilling gelijk moet zijn aan de larmorfrequentie?

merci!

matilla

12-01-2009 16:59:47

vraag 2 weet ik ook niet goed

maar bij vraag 18 van het document met die kleine vraagjes (iets met RF...)staat er iets dat er iets mee te maken zou kunne hebben :D

Kdenk dat ie gewoon bedoelt dat een foton een atoom exciteerd en daarom een energieverschil maakt...?

else

12-01-2009 17:10:35

en daar bij die vraagjes,
onderscheidingsvermogen recht of omgekeerd evenredig met golflengte
wat is het nu?

heeft dat te maken met:
freq= c/ golflengte
en hoe hoger frequentie, hoe beter resolutie, hoe beter onderscheidingsvermogen,
dus hoe hoger freq, hoe lager golflengte,
dus omgekeerd evenredig?
(dit wel in tegenstelling tot het antwoord van varkje? :s)

'k heb al beide antwoorden zien staan op't forum.. :-)

bedankt!

else

12-01-2009 18:00:42

vraag 2 weet ik ook niet goed

maar bij vraag 18 van het document met die kleine vraagjes (iets met RF...)staat er iets dat er iets mee te maken zou kunne hebben :D

oké, leek idd handig. :-)

zou het eventueel kunnen dat het antwoord zo is:

bij een magnetisch veld krijgt deeltjes met een spin omhoog (mee met het magnetisch veld) een lagere energie dan met een spin omlaag.
hoe sterker magnetisch veld, hoe groter energieverschil.
verschil energie in beide toestanden: deltaE= 2|uz|Bo
dit stijgt met het grootte van het veld.

ForzaJuve

12-01-2009 20:28:53

zou het eventueel kunnen dat het antwoord zo is:

bij een magnetisch veld krijgt deeltjes met een spin omhoog (mee met het magnetisch veld) een lagere energie dan met een spin omlaag.
hoe sterker magnetisch veld, hoe groter energieverschil.
verschil energie in beide toestanden: deltaE= 2|uz|Bo
dit stijgt met het grootte van het veld.

Dit zou ik inderdaad ook wel geven als antwoord (grafiek 4.5 p73 dus)

ForzaJuve

12-01-2009 20:34:03

en daar bij die vraagjes,
onderscheidingsvermogen recht of omgekeerd evenredig met golflengte
wat is het nu?

Hoe kleiner de golflengte, hoe groter uw onderscheidend vermogen, dus omgekeerd evenredig.

Het onderscheidend vermogen (of resolutie) is de afstand tss 2 punten opdat je die 2 punten nog als 2 verschillende punten kunt zien (ipv 1 groot wazig punt). Met een golflengte van bv 1 m ga je geen punten kunnen onderscheiden die 1 mm van elkaar liggen, met een golflengte van bv 10^-12 m kan je dat wel.

else

12-01-2009 20:38:14

en deze?

en nog een vraagje,
van in bewijs nr 7,
moet de frquentie van de trilling gelijk zijn aan de frequentie van de precessie vd individuele momenten. is dat dan hetzelfde als

en dikke merci jurgen! :-)

ForzaJuve

12-01-2009 20:48:39

Ja, zowel de precessiefreq van de kernen als de frequentie van de opgelegde RF-puls moeten gelijk zijn aan de Larmorfrequentie. Daarom dat ze het ook "resonantie" noemen.

else

12-01-2009 20:54:12

ge zijt m'n held! :-)