vraagjes joske

Live forum: /viewtopic.php?t=17611

de Jean

23-01-2009 15:09:09

iemand die mij efkes volgende dingen kan uitleggen:

p82 staat dat een geŽxciteerde kern ontstaat na radioactief verval, maar tis toch net omgekeerd?? allee, er staan wel meerdere (kleinere) foutjes in zijn tekst, maar dit is toch echt een grove fout?

p75 zegt hij dat het terugklappen van de magnetisatie een inductiestroom opwekt in een spoel, en dat op die manier het staal geanalyseerd kan worden. maar verschakelen heeft daar gezegd dat bij terugklappen een geluidsgolf ontstaat in luchtmoleculen, en dat die worden geregistreerd en geanalyseerd.. wa is het nu??

thanks!

ForzaJuve

23-01-2009 15:44:30

p82 staat dat een geŽxciteerde kern ontstaat na radioactief verval, maar tis toch net omgekeerd?? allee, er staan wel meerdere (kleinere) foutjes in zijn tekst, maar dit is toch echt een grove fout?

Mja, de enigste plaats waar die geŽxciteerde kern nog vermeld wordt is in formule 5.8, bij neutronvangst.

p75 zegt hij dat het terugklappen van de magnetisatie een inductiestroom opwekt in een spoel, en dat op die manier het staal geanalyseerd kan worden. maar verschakelen heeft daar gezegd dat bij terugklappen een geluidsgolf ontstaat in luchtmoleculen, en dat die worden geregistreerd en geanalyseerd.. wa is het nu??

Dit is alleszins wel door het opwekken van inductiestromen. Dat van die geluidsgolf lijkt mij pure onzin, want dat is een mechanische golf en geen EM-golf.

PeeJee

24-01-2009 10:35:18

iemand die mij efkes volgende dingen kan uitleggen:

Kdacht zelf al dat hij gelijk had maar heb toch maar even voor de zekerheid mijn boek van het middelbaar boven gehaald. Na alfa- of beta-verval bevinden de kernen zich meestal nog in geexciteerde toestand. Deze zal dan weer naar zijn grondtoestand gaan door gamma-verval. Bij neutronenvangst is dit altijd het geval, daarom dat het hier expliciet vermeld staat.

p75 zegt hij dat het terugklappen van de magnetisatie een inductiestroom opwekt in een spoel, en dat op die manier het staal geanalyseerd kan worden. maar verschakelen heeft daar gezegd dat bij terugklappen een geluidsgolf ontstaat in luchtmoleculen, en dat die worden geregistreerd en geanalyseerd.. wa is het nu?

Hier volg ik ForzaJuve. Ik denk dat die geluidsgolf onzin is.

de Jean

24-01-2009 17:39:03

Ik denk dat die geluidsgolf onzin is.

maar verschakelen heeft het wel expliciet gehad over geluidsgolven, waar ze dan met meetapparatuur gaan "luisteren" naar de opgewekte golf en op verschillende tijdstippen gaan "luisteren" (T1 en T2)

ForzaJuve

24-01-2009 18:02:00

Dan denk ik dat hij dat "luisteren" niet effectief bedoelde als opvangen van geluid hoor... :D Gewoon als ander woord voor "registreren van het uitgezonden signaal".

Check deze wikipedia link, er staat duidelijk dat de RF-antenne gebruikt wordt voor "transmitting and receiving".