kleine vraagjes rogiers

Live forum: /viewtopic.php?t=20010

dominique deruyver

10-01-2010 08:38:36

In mijn speurtocht naar examenvragen ben ik op enkele vraagjes gestoten waar ik echt geen flauw benul van heb wat het juiste antwoord is en bovendien vind ik nergens op het forum een eenduidig antwoord op een van deze vragen, iemand die me kan helpen, eeuwige dank:

-Als we een H-kern in een homogeen magnetisch veld brengen, wat gebeurt er dan met de energieniveaus.

-Wat moet de minimale energie zijn van een gammafoton voor paarproductie als de rustlading van een positron en een elektron 0,51 MeV is? Wat kun je vertellen over de hoeveelheid van beweging of puls van elektron en positron

-2 eigenschappen van EM straling bij een laser die belangrijk zijn voor de werking

-Het onderscheidingsvermogen is recht/omgekeerd evenredig met de golflengte

-Hoe kan je met een RF puls kernspin exciteren

Twabi2

10-01-2010 13:43:53

- Laser: straling is allemaal in fase, en volgens 1 frequentie.

- Resolutie is recht evenredig met frequentie. Denk aan licht versus geluid: geluid is laagfrequent en kan achter hoeken, dus weinig onderscheidend. Licht gaat blijven rechtdoor gaan (ale, toch bij menselijke dimensie) en kan dus een hoger onderscheid maken. En ander praktisch voorbeeldje: CDs worden gelezen met een IR lezer, Blu-Rays met een blauwe (lekker logisch :D ). Blauw heeft een hogere frequentie, en kan dus meer info bevatten (wat we ook in realiteit zien).

Ik heb wel nog niets van Rogiers gestudeerd, dus de kans bestaat dat bovenstaande dingen niet zijn wat je zoekt... maar dan hoor ik dat wel ;)

Twabi2

10-01-2010 13:49:30

- kernspin vraagje: door uw proton in een magnetisch veld te brengen, zal het zich uitrichten volgens dat veld, of net tegen het veld in (andere richtingen zijn niet mogelijk). Het verschil tussen die 2 richtingen is een kleine hoeveelheid energie. Door een radiogolf op dat proton te sturen, zal dat deeltje exciteren en naar de hoog-energetische toestand gaan, want RF straling is nog altijd gewoon EM-straling, dus photonen. Na een tijdje zal dat proton terug naar een lagere toestand gaan en een photon (dus RF straling) terug uitzenden.

alicej

10-01-2010 18:58:24

resolutie is toch omgekeerd evenredig met golflengte
hoe kleiner de golflengte , hoe beter je dingen kan onderscheiden (resolutie)

Anonymous

10-01-2010 19:02:06

Hij heeft het over frequentie, gij over golflengte, en sinds die dan weer omgekeerd evenredig zijn..

Twabi2

10-01-2010 19:41:46

Inderdaad, resolutie is rechtevenredig met frequentie, en omgekeerd met golflengte. Sorry, was tijdens het typen vergeten dat er in uw vraag golflengte stond, en dus is in mijn antwoord frequentie binnengeslopen...

JohnDoe

11-01-2010 13:20:41

De indringdiepte, is die nu hoger voor kortere golflengtes?
Want dat staat in verschakelen zijn cursus, en ik heb nochtans het omgekeerde opgeschreven...

MaartenVH

11-01-2010 21:08:38

De indringdiepte, is die nu hoger voor kortere golflengtes?
Want dat staat in verschakelen zijn cursus, en ik heb nochtans het omgekeerde opgeschreven...

Over welke soort straling gaat het? Voor ultrasone beeldvorming is het in ieder geval zo dat de indringdiepte toeneemt met de golflengte, dus daar is het antwoord nee. Voor EM-straling weet ik het niet zo goed.

JohnDoe

12-01-2010 10:27:51

Voor RX straling had ik staan dat korte golflengte dus hogere indringdiepte waarborgt.
EN voor echo had ik inderdaad het omgekeerde staan: korte golflengte is hoge absorptie en dus mindere indringdiepte.

Dus voor RX klopt het dat kleine golflengte hoger indringdiepte is?

pingoe

12-01-2010 11:27:23

Voor RX straling had ik staan dat korte golflengte dus hogere indringdiepte waarborgt.
EN voor echo had ik inderdaad het omgekeerde staan: korte golflengte is hoge absorptie en dus mindere indringdiepte.

Dus voor RX klopt het dat kleine golflengte hoger indringdiepte is?

jep, wnt kleinere golflengte bij RX heeft hogere energie en dit zijn harde X-stralen en die kunnen beter doordringen

missmrie

16-01-2010 20:44:33

-Wat moet de minimale energie zijn van een gammafoton voor paarproductie als de rustlading van een positron en een elektron 0,51 MeV is? Wat kun je vertellen over de hoeveelheid van beweging of puls van elektron en positron?

Deze vraag snap ik ook nog altijd niet goed en vooral welk zinnig antwoord kan je geven op het laatste deel van de vraag?

PS de mensen van de eerste sessie Anatomie hebben exact dezelfde vragen gekregen als in 2009.

Anonymous

25-01-2010 21:53:21

ja ik zoek ook het antwoord op die laatste vraag van missmrie...

Iemand?