voorbeeldvragen herijgers

Live forum: /viewtopic.php?t=20063

dominique deruyver

11-01-2010 14:29:47

dit komt uit de voorbeeldvragen die herijgers zelf op toledo heeft geplaatst

IIe2. Wanneer je door die ruimte (= de sinus pericardii transversus) gaat van rechts naar links met je vinger, ligt er op het moment dat je met je vinger terug aan de oppervlakte naast de truncus pulmonalis komt, een structuur aan de tip van je vinger, welke ?

weet iemand het antwoord hierop?

en dan nog een andere vraag. vraag IIf2 uit diezelfde voorbeeldvragen. Dat de sinus diafragmaticus rechts dieper ligt dan links, komt dit gewoon doordat de lever het diafragma rechts naar boven duwt of is er een andere reden?

Chanelle

11-01-2010 19:12:42

Volgens mij het linker hartoortje?
En voor je tweede vraag, ik zou ook zeggen omdat de rechterkoepel van het diafragma hoger komt daardoor krijg je ook een diepere sinus costodiafragmaticus..

Anonymous

24-01-2010 21:11:28

Dat is de sinus obliquus
raar maar waar, hij haalt deze vraag rechstreeks uit de grace anatomy, dit prentje staat er ook in en in bijpassend tekstje staat dat het de sinus obliquus is.. Ik dacht ook eerst de auricula..

Anonymous

24-01-2010 21:14:02

We hebben die vragen toch snel in de les gezien?
Ik heb bij die vraag 'linker hartoortje' opgeschreven,
heeft de prof zelf gezegd!

Twabi2

24-01-2010 21:16:00

Engels wel correct vertalen, mijn beste.

When the pericardium is opened anteriorly during surgery, a finger placed in the transverse sinus separates arteries from veins. A hand placed under the apex of the heart and moved superiorly slips into the oblique sinus.

Vinger door de sinus transversus scheidt de arteries van de venen.
Een hand onder de apex steken en naar boven bewegen gaat in de sinus obliquus.

Dat zijn 2 aparte dingen

Saschaos

24-01-2010 21:22:59

Linker hartoor, jazeker..

maar ook de ramus Cx van de linker coronair..
en natuurlijk :) some more epicard :D