Radiologische atlas

Live forum: /viewtopic.php?t=20272

hallopiep

25-01-2010 16:44:55

Ik vroeg me zo eens af; ligt t nu aan mij, of staan er echt massa's fouten in die atlas?? Vooral bij MRI's door thorax heb ik op die paar pagina's toch al minstens 4 fouten gezien.
:whii: voor de kwaliteit! :?

mevrouw_konijn

25-01-2010 17:10:47

over welke pg's, foto's en structuren heb je het dan eigenlijk?

hallopiep

25-01-2010 17:31:02

bijv. op pag 75:
links bovenaan moet RV toch echt LV zijn
links onderaan is LPA rechts gelegen en dus RPA (of RAP om de verwarrende afkortingen uit de atlas over te nemen)
pag 76:
links onderaan wordt LVP RVP
En dan heb ik t nog niet eens over spelfouten als coronnair enzo....

mevrouw_konijn

25-01-2010 18:09:03

op pg 75:
is de tekening RECHTS boven idd de LV (herken je aan dikkere spierige wand)
over de tekening linksonder , daar staat bij mij RPA. en die pijl gaat eigenlijk naar het midden van die structuur. had de pijl iets meer naar links geweest was het LPA, meer naar rechts dan RPA. ik zou hier eigenlijk gewoon truncus pulmonalis op gezet hebben als ze het mij vroegen.

op 76 :
is LVP inderdaad RVP want je hebt de rechter hilus in beeld.

hallopiep

25-01-2010 19:14:58

Aja, dat bedoelde ik eigenlijk ook, dat ik truncus pulmonalis gezegd zou hebben.
Opzich zijn het allemaal niet super grote dingen, maar ik heb gewoon echt een tic dat k t niet kan uitstaan als er fouten in mn cursus staan. En dan zkr niet als we er nog voor moeten betalen ook..... ;)

mevrouw_konijn

25-01-2010 19:27:57

haha laat staan leren...

mevrouw_konijn

25-01-2010 19:34:55

wat ik me afvroeg. moeten wij eigenlijk iets kunnen herkennen op die echografie want dat is voor mij echt sneeuw op een tv scherm :)

hallopiep

25-01-2010 22:58:35

Ik mag hopen van niet! Ben al blij als ik alle structuren op de RX foto's kan ontdekken, laat staan op dat enorme scherm ruis. Waarschijnlijk ook niet, aangezien er hele opleidingen bestaan voor mensen die echo's maken. Dus ik neem aan dat wij dat dan niet zomaar even moeten kunnen als 3e baccertjes.

Twabi2

25-01-2010 23:11:34

Bah, ik denk als ge een foto krijgt van de blaas, en er staat een pijltje naar een streepje dat daar naartoe loopt, dat ge dan wel kunt bedenken dat dat de ureter is.
Ik ga er zelf ook niet speciaal aan studeren ze, maar zoiets kan hij in principe toch vragen, niet?