Fouten in leidraad Prof. Topal ??

Live forum: /viewtopic.php?t=21233

Anonymous

27-12-2010 14:58:06

Zo staat het in de 'cursus'/leidraad van prof. Topal:
‎1- "Het jejunum gaat in ongeveer de laatste 60-tal cm over in het ileum"
2- "De arteria mesenterica inferior geeft takken af naar het ... en het rectum (rectalis superior, media en inferior)"

1- ik dacht dat een ileum gemiddeld 3.5 meter was ?
2- a rectalis media kwam toch van de a. vesicalis inferior en de a rectalis inferior van de a pudenda interior, die alle2 zelf nog eens aansluiten op de a iliaca interior... ?

begrijp ik dat nu verkeerd of ..
any input ?

Fee

27-12-2010 17:26:29

1 moest je vrij onwaarschijnlijk die vraag op je examen krijgen zou ik gewoon 60cm antwoorden
2 idd zo staat het op de figuren, de gray's heeft gelijk zou ik zeggen.

Twabi2

27-12-2010 18:43:20

60 cm lijkt me heel kort, ik vind gegevens gaande van 2 tot 4m (overgang jejunum - ileum is nt goed gedefinieerd).
Vb encyclopedia britannica

Anonymous

28-12-2010 11:33:21

ja, wel iemand bracht mij dus ook tot het inzicht dat hij met deze verwoording bedoelt dat de overganszone van jejunum naar ileum over een afstand van ong 60 cm loopt, en dus dat de laatste 60cm van het jejunum de overgang van het 1 op het ander is. lijkt mij heel logisch, was gewoon niet zelf op die interpretatie gekomen :)

mistery solved.

de rectale arteries zijn weldegelijk zoals ik zelf hierboven vermeld heb. (nl sup <= AMI, med <= a ves inf <= AII, inf <= a pud int <= AII) dus dat staat wel fout/onvolledig/te vereenvoudigd op zijn leidraad.