Radiologie examenvraag

Live forum: /viewtopic.php?t=21455

Anonymous

14-01-2011 20:28:37

Heeft iemand hier een deftig antwoord op??
Bespreek 'bondig' hoe je een CT beeld en een T1 (of een T2) gewogen MRI beeld kan onderscheiden.

HeadHunt

18-01-2011 12:50:38

QUOTE WIKI

Hoewel de beelden van een MRI-onderzoek in eerste instantie lijken op die van een CT-scanner zijn er toch grote verschillen. Een CT-scanner meet absorptie van rŲntgenstraling, vooral het dichte calcium in botten valt daardoor sterk op. Een MRI-scanner meet het voorkomen van ťťn element, vaak is dat waterstof. Een MRI-scanner stelt de patiŽnt niet bloot aan de ioniserende straling van CT-scanners. Er zijn wel andere gevaren, zoals het eerder genoemde sterke magnetisme. Bij specifieke instellingen kan door het gebruik van de radiogolven de temperatuur in de patiŽnt wat oplopen. De scanner lijkt dan op een zeer groot uitgevallen magnetron. Er zit voldoende beveiliging op de scanners om de opwarming minimaal te houden. Als er zich toch metalen voorwerpen in of op de patiŽnt bevinden, dan kunnen deze, bij specifieke instellingen van de scanner, wel nare brandwonden veroorzaken.

CT en MRI vullen elkaar aan, ze kunnen elkaar niet compleet vervangen.

teefke

18-01-2011 23:12:03

correct me if i'm wrong, maar hoe ik die twee onderscheid is door te kijken naar lucht in trachea/long/maag/colon/...

Het lijkt alsof de lucht bij CT-scans precies zwartgeverfd is. Dit is doordat de houndsfieldschaal gecalibreerd is op lucht en dit de laagst mogelijke waarde, -1000 HU, krijgt (behalve bij longvenster uiteraard). Daarmee dat het zo zwart is.
Bij MR-beelden is lucht ook zwart, maar voor zover ik er van uitga dat het om een MR-beeld ga, lijkt die lucht toch iets lichter zwart, en zijn er meer details zoals pulmonale bloedvaten enzo te onderscheiden.

Bot lijkt me ook gedetailleerder bij CT-scans, ge kunt duidelijk medulla en cortex onderscheiden, terwijl het bot bij MR-scans zwarter ziet.

zo ga ik het allesinds morgen aanpakken op't exaam, als ik fout zit... Te laat!

Succes!

rossen.izzy

19-01-2011 12:21:44

Ik heb het vandaag als vraag op mijn examen gehad.

Ik heb geantwoord dat een CT vooral het verschil in absorptie van straling tussen de verschillende weefsels in beeld brengt en dan even uitgelegd van Hounsfieldschaal met de verschillende grijswaarden.
Bij een MR wordt dan weer rekening gehouden met de magnetisatie van waterstofatomen in de verschillende weefsels. In het geval van een T1 gewogen MR wordt het verschil in recuperatie van de longitudinale magnetisatie in beeld gebracht. Organen die veel waterstof bevatten zijn normaal ook duidelijker te zien op een MR, vanwege een sterker signaal.

En dan nog wat uitleggen hoe lucht, vocht, bot, ... er uitziet bij de verschillende beelden en zeggen dat het contrastoplossend vermogen bij een MR hoger is dan bij een CT en er dus meer details zichtbaar zijn.

Ik denk wel dat dat voldoende gaat zijn... ;-)