vraagje ivm WZ

Live forum: /viewtopic.php?t=21585

Johanna1990

30-01-2011 15:02:10

Moet nummer 7 van de WZ Thorax niet de rechter A pulmonalis zijn? Ik had de linker opgeschreven maar dat lijkt me fout. Kan iemand dit bevestigen?

Groetjes
Johanna

Vanhoof

30-01-2011 23:30:06

Ik geloof dat dat de Linker A pulmonalis is die rond de linker bovenkwabbronchus draait!

tommolmans

01-02-2011 12:23:53

VanHoof's redenatie lijkt logisch. Maar ik had ook re a. pulmonalis opgeschreven. Verschakelen pag. 63. Pijlpunt naar rechts = re. a pulmonalis. Pijlpunt naar links is linker a.pulmonalis. De rechter loopt ook meer naar anterior zoals is op te maken uit plaatjes van de Grey's. Er vanuit gaande dat beiden niet fout zitten is het dus de RECHTER a. Pulmonalis. Zou die "boog" niet gewoon de de spliting van de re a. pulmonalis in een bovenkwabtak en een intermediaire tak kunnen weergeven?

Er staan overigens wel foutjes in de atlas, vooral bij de MRI's van 't hart. Het één na laatste plaatje, staat er een arterie als de aorta (AO) aangegeven, terwijl die volgens de plaatjes ervoor allang naar dorsaal en weer wat naar mediaal is gegaan. Hoe kan er dan opeens een perfecte dwarse doorsnede ontstaan links en lateraal van de vorige plaatjes, we zitten hier al thv de Li Ventrikel en boven de Venae pulmonales, moet dit niet gewoon de linker A. Pulmonalis zijn, inmiddels al wat gesplitst?

Oja, moeten we dan ook geen doorsnede van de li hoofdstambronchus thv dat plaatje? Volgens mij is die wel zichtbaar op dat laatste plaatje.

Excuus voor deze lap tekst,

De Mol

Vanhoof

01-02-2011 20:28:09

Ja, daar is inderdaad iets loos! Da moet volgens mij de L Arteria pulmonalis zijn.
nu we het toch over die saggitale snedes hebben...
Het eerste prentje, RPA, maar wel LVP??

T_P

01-02-2011 21:46:07

Volgens mijn vader is het de rechter pulmonalis arterie en hij is radioloog :p

Johanna1990

02-02-2011 09:47:02

Voila, kijk da is nu eens informatie waar we iets aan hebben :)
Een antwoord gestaafd door mensen die er verstand van hebben :)
Merci voor de respons!

Anonymous

02-02-2011 14:07:41

@VanHoof, LVP moet RVP zijn inderdaad. Pag 75, 2de plaatje: RV=LV. Tenzij ik echt op m'n achterhoofd ben gevallen.