diffractie en interferentie

Live forum: /viewtopic.php?t=6436

Lotte 2

19-12-2006 11:10:16

blijkbaar staat hier niks van in de cursus en ik snap niks van de notities die ik ervan heb dus zou iemand aub mij dit kunnen uitleggen?(wat is die m bijvoorbeeld die de hele tijd terugkomt??)
merci!

seppe

08-01-2007 11:29:24

zou em da kunne vragen?
allez da staat ni eens in de cursus ?
ik snap ook niks van in ieder geval !

ine

09-01-2007 21:28:32

ik snap ook ni veel van alles wat ik opgeschreven heb...
alle ja, ik zie wel dat als er twee golven toekomen en elkaar 'opheffen' doordat ze tegengesteld zijn dat je dan zwart krijgt en geen licht maar verder... al die berekeningen... als iemand er iets van weet,
alvast bedankt voor de hulp

Emilie

09-01-2007 21:50:16

ik snap er alleszins ook niet veel van...Nu ja, 2 punten :)

Lotte 2

11-01-2007 12:12:22

het principe van interferentie staat vrij goed uitgelegd op Wikipedia:
das eigenlijk de gezamelijke werking van meerder golven op dezelfde plaats en tijd
als die golven in fase zijn versterken ze elkaar en er onstaat een buikpunt( constructieve interferentie).de intensiteit vergroot dan. als ze in tegenfase zijn zwakken ze mekaar af en er ontstaat een knooppunt(destructieve interferentie)de intensiteit daalt dan.
dit is het interferentiepatroon en wordt bepaald door de coherentie.
golven die niet coherent zijn zijn soms destructief en soms constructief maar hebben geen zichtbaar resultaat op de intensiteit
monochromatisch licht is altijd coherent,dus monochromatisme en coherentie zijn de voorwaarden voor interferentie.

maar weet iemand ondertussen het principe van diffractie? de berekeningen zul je inderdaad niet moeten kunnen maar het is misschien wel handig als je weet wàt het is..

Sofia!

13-01-2007 15:21:17

Diffractie is het afbuigen van een golf als deze een ondoordringbaar obstakel tegelkomt. De gangbare Nederlandstalige term is Buiging.

Diffractie is een kenmerkend effect van golfvoortplanting: bijvoorbeeld geluidsgolven, lichtgolven en andere elektromagnetische golven (röntgendiffractie), en deeltjesgolven zoals elektronen (elektronendiffractie) en neutronen (neutronendiffractie). Het is waarneembaar als de afmetingen van de obstakels niet groot zijn ten opzichte van de golflengte. De afbeelding toont twee relatief nauwe spleten in een scherm, waarachter de golven alle richtingen opbuigen. Naarmate dat de openingen breder zijn, kan de golfvoortplanting steeds beter met stralentheorie beschreven worden, zodat we spreken van Geometrische Optica.

Diffractie wordt op verschillende manieren gebruikt:

diffractie van lichtgolven aan een tralie gebruikt om het te scheiden in componenten van verschillende golflengten in de spectroscopie.
Diffractie van golven met een golflengte die ongeveer even groot is als de afstand tussen atomen kan worden gebruikt om de structuur van kristallijne materialen (kristalstructuur) op te helderen. Hiervoor wordt röntgendiffractie, neutronendiffractie en elektronendiffractie gebruikt.
De kleuren die verschijnen als gebundeld licht op een CD valt worden ook veroorzaakt door diffractie, een CD gedraagt zich als een tralie.

De prestaties van een verder foutloos optisch systeem zoals een objectief of een telescoop worden door diffractie begrensd.

SylkeVD

26-01-2007 14:52:29

Moeten we dat eigenlijk wel kennen, want er heeft nog niemand een vraag over gehad (toch niet die op het forum staan) en bij zijn voorbeeldvragen staat er ook geen bij...