radiologie: T-1 en T-2, houndsfieldschaal

Live forum: /viewtopic.php?t=6479

solleke

21-12-2006 10:24:47

Hallo,

Ik was even de examenvragen aan het lezen en er staat er toch 2 denk iki nie in het boek:
1) Bespreek T-1 gewogen MRI beelden? en ik weet dat ie te ook over T2 heeft gehad. Dus als iemand dat kan uitleggen

2) Bespreek houndsfield schaal? Die schaal is laatste prentje in het boek. Maar waar en wanneer word die precies gebruikt?

thanx

kristin

21-12-2006 11:51:37

hey,

Hier moet je denk ik gewoon MRI uitleggen en
- Bij T1 gewogen beelden is het vocht hypo-intens ( zwart): gal, csv, bloed.
- Bij T2 gewogen sequenties keert het contrast om, zodat deze elementen hyper-intens worden ( wit)

( Radiologische atlas p.12)

De houndsfield schaal weet ik ook ni onmiddellijk wat het is...

Lotte

21-12-2006 12:03:58

ik dacht dat de houndsfield schaal zo een schaal is voor de grijswaarden. die kan je dan aanpassen om bijvoorbeeld de long in beeld te brengen: longvenster of een botvenster ed..

dit is nuttig om de info in beeld te brengen die je wil zien, je moet dit venster aanpassen want anders heb je een vrij grijze foto. als je het venster kleiner maakt , dan kun je meer details zien zo dus bijvoorbeeld de longen

Andromeda

25-12-2006 14:05:30

Over de Hounsfieldschaal staat iets in de inleiding van de atlas, tis idd een schaal voor de absorptie door (dus de densiteit van) verschillende weefseltypes. De waarde varieert tot -1000 voor lucht (of zuiver water? heb m'n atlas ni bij de hand...) en +1000 voor bot, dacht ik.

Lotte

25-12-2006 18:50:27

ja, -1000 is lucht. 0 is water.

die schaal wordt ook alleen maar gebruikt bij CT onderzoek dacht ik.

bij de figuren (cursus van medica) gaat de laatste figuur ook over de hounsfieldschaal!

oepsie

31-12-2006 16:43:43

Een T1 gewogen beeld heeft een T1 effect. Dit is de tijd dat een deeltje nodig heeft om van 90 terug naar 0 te gaan (nadat het 2e magnetische veld wordt weggedaan). Wanneer er een lange T1 is gaat het deeltje traag terug en bij een korte T1 gaat het deeltje snel terug. Deze duur van T1 is weefselafhankelijk. Als het een korte T1 heeft zal het deeltje veel meer radiogolven geproduceerd hebben op een bepaald tijdstip dat een lange T1. Met die deeltjes bedoel ik de vector van een proton dat wordt afgebogen naar zijn transversale vlak (90)

T2 gewogen beelden gaat over de beweging van de vectoren in het transversale vlak.

ik hoop dat dit duidelijk is :?

irene

06-01-2007 13:20:37

juw,

maar wanneer heb je T1 en wanneer T2?
is dit ook weefselafhankelijk?

de groeten!!

en veel succes aan iedereen

Rien

06-01-2007 14:45:19

Ge hebt ze allebei tegelijk. Maar T1 is idd zoals hierboven, wanneer je van 90 terug naar O gaat.
T2 is de tijd van defasering. Deze defasering duurt korter dan 't herstel van 90 naar O.

Ma wat ik nie snap is: die vector mz staat toch voor de richting van de spins e? (parallel). Maar dan gaat die vector door RF naar O. (dus 90grade draaien). Ik snap nie hoe dan de spin geflipt is nr antiparallel, das toch 180 grade :roll: , mja, ksnap da gewoon nie
hopelyk iemand anders wel?

irene

06-01-2007 14:50:17

Maar hoe komt het dan dat ge bij radiologie T1 en T2 belden hebt?
Das toch verschillend?

BADMAN

08-01-2007 00:28:27

kijk eens op: http://members.lycos.nl/themerlin/Nieuw/inleiding.htm
heeeeel verhelderend :)

voor zover ik er uit op kan maken (voor de mensen die niet veel tijd hebben ;)) is het het volgende:

1. Hoe werkt een MRI eigenlijk?
MRI is gebaseerd op de magnetische krachten van protonen... Om bepaalde reden is het zo dat je enkel atomen kan visualiseren die een oneven aantal protonen hebben. Waterstof, Koolstof, Fluor,... Het lichaam bevat enorm veel H, dus MRI visualiseert eigenlijk Hconcentratie (die in elk weefsel anders is)... (eenvoudig uitgelegd dus)

2. Hoe ziet het toestel er uit?
Een MRI is een grote cylinder, waar men de patient in plaatst. Deze cylinder is een supersterke magneet, en zoals je weet (of niet weet) lopen de magneet-lijnen parrallel door de opening in de cylinder (dus longitudinaal door de patient eigenlijk)
De sterkte van de magneet wordt uitgedrukt in Tesla. (ligt ergens tussen 0,5 en 2T meestal voor een MRI en dit is enorm sterk ;))

3. To the point
Elk H-proton cirkelt om zijn eigen as en door het feit dat het geladen is is dit dus een mini-magneetje. In een normale niet gemagnetiseerde toestand wijzen deze dus allemaal in een verschillende richting, en heffen ze mekaars kracht op.
Als je een patient in de tunnel van de MRI brengt, worden die mini-magneetjes in de richting van het magnetisch veld geforceerd (niet allemaal, zelfs heel weinig H-protonen gaan dit doen, maar toch genoeg om metingen op uit te voeren)
De bruikbare, gerichte protonen, wijzen nu dus allemaal in dezelfde richting: met de lengteas van de patient mee...
Het volgende dat we doen is een elektromagnetische (radio) golf door de patient sturen.
De protonen die volgens de lengteas gericht waren, worden nu door resonantie (trillen mee met de elektromagnetische golf, die dus heel precies moet gekozen worden van frequentie om de protonen in resonantie te kunnen brengen) omgeslagen en beginnen als gek te spinnen in het transversale vlak: dwz als een proton in de buik net nog naar het hoofd van de patient wees, zal het nu rondspinnen en kijken naar de wervelkolom, naar de linkerarm, de buikwand, de rechterarm, de wervelkolom enz: dat is dus het transversale vlak voor alle duidelijkheid ;)
NEXT: de radiogolf wordt gestopt en de protonen gaan snel terug gericht worden volgens de magneet-richting, naar het hoofd dus. Dit gebeurd in een spiraalvorm, in de kegel die je kan tekenen als je de cirkel die ik net beschreef verbindt met het punt wanneer het naar het hoofd wijst.

WAT IS NU T1 en WAT IS NU T2

T1 is de tijd die 63% van de protonen nodig heeft om voor van transversaal naar longitudinaal te gaan... dit is voor elke stof anders: de snelheid hangt af van het gemak waarmee het proton zijn energie kan afgeven aan de omliggende stof: voor vet is dit zeer snel (wit) voor water is die heel traag door zijn hogere bewegingsvrijheid (zwart)

T2 is juist omgekeerd: de tijd die de protonen nog in fase (wanneer ze allemaal gezellig samen in het transversale vlak spinnen) doorbrengen... dit is dus net omgekeerd: vet heeft een korte fase, want valt snel terug en wordt dus zwart gekleurd... water heeft een lange fase, valt dus niet snel terug in longitudinale positie en wordt dus wit

en nu mag iedereen de massas fouten die hier in staan ws gaan verbeteren :)

khoop dat het juist is, anders snap ik er ook geen tet van

greetz

polystepharose

11-01-2007 10:45:40

http://www.mri-physics.com/bin/mri-physics-nl.pdf

Ook heel erg nuttig van p 10 tot 18 ongeveer. En leest heel erg snel...

Emilie

11-01-2007 11:34:02

Inderdaad goed tekstje om eens te lezen...Hij moet wel nog serieus werken aan DT fouten, oeioeioeioeioei :)
succes nog he!

Cl0cKw1S3

23-01-2007 14:20:40

kijk eens op: http://members.lycos.nl/themerlin/Nieuw/inleiding.htm
heeeeel verhelderend :)

voor zover ik er uit op kan maken (voor de mensen die niet veel tijd hebben ;)) is het het volgende:

1. Hoe werkt een MRI eigenlijk?
MRI is gebaseerd op de magnetische krachten van protonen... Om bepaalde reden is het zo dat je enkel atomen kan visualiseren die een oneven aantal protonen hebben. Waterstof, Koolstof, Fluor,... Het lichaam bevat enorm veel H, dus MRI visualiseert eigenlijk Hconcentratie (die in elk weefsel anders is)... (eenvoudig uitgelegd dus)

2. Hoe ziet het toestel er uit?
Een MRI is een grote cylinder, waar men de patient in plaatst. Deze cylinder is een supersterke magneet, en zoals je weet (of niet weet) lopen de magneet-lijnen parrallel door de opening in de cylinder (dus longitudinaal door de patient eigenlijk)
De sterkte van de magneet wordt uitgedrukt in Tesla. (ligt ergens tussen 0,5 en 2T meestal voor een MRI en dit is enorm sterk ;))

3. To the point
Elk H-proton cirkelt om zijn eigen as en door het feit dat het geladen is is dit dus een mini-magneetje. In een normale niet gemagnetiseerde toestand wijzen deze dus allemaal in een verschillende richting, en heffen ze mekaars kracht op.
Als je een patient in de tunnel van de MRI brengt, worden die mini-magneetjes in de richting van het magnetisch veld geforceerd (niet allemaal, zelfs heel weinig H-protonen gaan dit doen, maar toch genoeg om metingen op uit te voeren)
De bruikbare, gerichte protonen, wijzen nu dus allemaal in dezelfde richting: met de lengteas van de patient mee...
Het volgende dat we doen is een elektromagnetische (radio) golf door de patient sturen.
De protonen die volgens de lengteas gericht waren, worden nu door resonantie (trillen mee met de elektromagnetische golf, die dus heel precies moet gekozen worden van frequentie om de protonen in resonantie te kunnen brengen) omgeslagen en beginnen als gek te spinnen in het transversale vlak: dwz als een proton in de buik net nog naar het hoofd van de patient wees, zal het nu rondspinnen en kijken naar de wervelkolom, naar de linkerarm, de buikwand, de rechterarm, de wervelkolom enz: dat is dus het transversale vlak voor alle duidelijkheid ;)
NEXT: de radiogolf wordt gestopt en de protonen gaan snel terug gericht worden volgens de magneet-richting, naar het hoofd dus. Dit gebeurd in een spiraalvorm, in de kegel die je kan tekenen als je de cirkel die ik net beschreef verbindt met het punt wanneer het naar het hoofd wijst.

WAT IS NU T1 en WAT IS NU T2

T1 is de tijd die 63% van de protonen nodig heeft om voor van transversaal naar longitudinaal te gaan... dit is voor elke stof anders: de snelheid hangt af van het gemak waarmee het proton zijn energie kan afgeven aan de omliggende stof: voor vet is dit zeer snel (wit) voor water is die heel traag door zijn hogere bewegingsvrijheid (zwart)

T2 is juist omgekeerd: de tijd die de protonen nog in fase (wanneer ze allemaal gezellig samen in het transversale vlak spinnen) doorbrengen... dit is dus net omgekeerd: vet heeft een korte fase, want valt snel terug en wordt dus zwart gekleurd... water heeft een lange fase, valt dus niet snel terug in longitudinale positie en wordt dus wit

en nu mag iedereen de massas fouten die hier in staan ws gaan verbeteren :)

khoop dat het juist is, anders snap ik er ook geen tet van

greetz

klopt dit eigenlijk, want het lijkt mij wel een goede uitleg en ik zou ook gewoon dit durven opschrijven als ik de vraag over T1 en T2 krijg...
als het ongeveer klopt natuurlijk...

oepsie

23-01-2007 15:21:31

ik denk dat diene uitleg klopt, moest ik die vraag hebben gekregen zou ik ook zoiets antwoordden.

Saar

30-01-2007 22:21:18

amai jan, mooien uitleg.
goe om is te kunnen lezen..

Makke

31-01-2007 12:27:29

Ik denk een klein foutje te vinden in de geweldige uitleg van Jan. Volgens mij kleurt vet ook enigzinds wit aan in een T2 gewogen beeld, althans dat maak ik op uit een slide van Verschakelen: techniek 3 slide 43, volgens mij is de linkse afbeelding een T1 gewogen beeld: vet wit en vocht zwart, zoals Jan zegt. En de rechtse afbeelding een T2 gewogen beeld: vet ziet ook wit en vocht ook.

Ik heb hier wel compleet geen uitleg voor, want als ik de grafiekjes bekijk in de internet-links, dan zou vet inderdaad zwart worden in een T2 gewogen beeld. Dit omdat de vectoren van "vet"-waterstoffen eerder uit fase geraken in het transversale vlak en dus zwart kleuren.

Als niemand een uitleg hiervoor heeft, dan zou ik dus denken
T1 gewogen: vet=wit, vocht=zwart, bot=zwart
T2 gewogen: vet=zwart, vocht = wit, bot=zwart

Kaartje

31-01-2007 12:59:23

De verklaring voor het vet-probleem zal denk ik liggen in de vetsuppressie techniek. Hoe en wat dit is, weet ik niet, maar dat krijgen we volgend jaar te horen. Dat zorgt er in ieder geval wel voor dat vet geen goede methode is om op basis van kleur onderscheid tussen T1 en T2 gewogen beelden te maken...