Fysica

Live forum: /viewtopic.php?t=6498

Lotte

22-12-2006 19:24:10

Hey!

ik heb enkele vraagjes ivm fysica:

1) op pag 17: juist boven formule 1.25, hoe geraak je aan die 2 in de formule van f'w?

2) op pag 23: bij formule 1.34: moet het bij de transmissiecoefficient niet It zijn ipv Iw in de teller? is dit een foutje?

3) pag 47: bovenaan bij de formule p2= ... , moet het tussen die haakjes niet min zijn ipv + ?

4) en dan zoals in een andere topic ook al eens gevraagd; kan iemand interferentie uitleggen? ik heb daar wel wat nota's van, maar ik versta er echt niets. over ripple tank experiment enzo??

alle hulp is welkom!
succes allemaal!

Cl0cKw1S3

22-12-2006 20:28:02

1) kheb er ook lang achter gezocht en zelfs nen burgie op losgelaten. het klopt, maar vraag me dus niet waarom...

Andromeda

23-12-2006 11:50:35

1) mijn ingenieurpapa wist da 8) :
ge vermenigvuldigt eerst teller en noemer van de vorige vergelijking met (1+ vb/c cos theta)
Dan reken je de teller uit: je hebt daar iets van de vorm (a+b)(a+b) = (a+b)² = a²+2ab+b². Die b² is in dit geval (vb/c)².cos²theta. Omdat vb veel kleiner is dan c, mag je (vb/c)² gelijkstellen aan 0, waardoor bovenaan enkel nog 1+ 2(vb/c) cos theta overblijft.
Dan de noemer: daar staat nu iets van de vorm (a-b)(a+b). Volgens de formules van merkwaardige producten (jawel, 5e middelbaar of zo...) is dit gelijk aan a²-b², dus 1+ (vb/c)²cos²theta. Hier weer is (vb/c)² ongeveer gelijk aan 0, zodat de noemer gelijk is aan 1.

Mijn papa is de beste :D

Cl0cKw1S3

23-12-2006 14:47:17

hehe, die merkwaardige producten toch 8)

**sofie**

23-12-2006 17:24:46

Ik heb het nog anders (én véél simpeler) gevonden: stel vb/c cos theta even gelijk aan X, dan staat er (1+X)/(1-X), teller en noemer vermenigvuldigen met (1-X) geeft ons 1-X^2/ (1-X)^2
De teller kan herschreven worden als (1-X)^2+2X waardoor we die (1-X)^2 kunnen schrappen in teller in noemer...
Wat overblijft is 1+2X, vervang nu die X terug door vb/c cos theta en je bekomt de uitkomst, zonder iets te moeten gelijkstellen aan 0 ofzo...

P. 23 zou ik idd ook It schrijven ipv Iw, en p 47 moet een - zijn ipv +, al die typfoutjes toch :wink:

Wat die interferentie betreft, heel veel heb ik er ook niet over opgeschreven, maar wat ik denk dat het is of zou kunnen zijn:
interferentie is iets waarbij we licht als golven zien en hier zijn 2 voorwaarden voor nodig (coherente en monochromatische golven)
Dan hebben we zo'n tekeningske gemaakt met 2 puntvormige trillingsbronnen en een waarnemer in P... Als de som van beide golven in punt P 0 is (dat is als die tegengesteld toekomen, dus niet in fase), dan is het totale elektrische veld 0, dus ook de energie (die evenredig is met E^2) is 0, waardoor we niets zien!
Bij een gehele golflengte (die m staat voor een geheel getal) komen de golven altijd is fase toe, als m oneven is gaan we geen licht zien.

Dat is wat ik er van begrepen heb, is het zo een beetje duidelijker?

Nog veel succes ermee!

Andromeda

23-12-2006 18:45:04

1-X^2/ (1-X)^2
De teller kan herschreven worden als (1-X)^2+2X
sorry, maar dit lijkt me niet correct: (1-x)²+2x = 1²-2x+x²+2x= 1+x² en niet 1-x².

De teller kan herschreven worden als (1-X)^2+2X waardoor we die (1-X)^2 kunnen schrappen in teller in noemer...
Hmm, er staat toch een som in de teller? Als je (1-x)² hieruit schrapt, zou bovenaan staan: 1+ (2x/(1-x)²)

Sorry, maar ik geloof toch meer in mijn uitwerking :wink: En er staat toch met reden in de tekst dat je dit uitkomt omdat je kan stellen dat vb veel kleiner is dan c...

**sofie**

23-12-2006 20:35:26

Oei ja, da klopt idd niet... Tkwam nochthans zo mooi uit, te snel geweest blijkbaar!
Alle eer gaat dus toch naar de ingenieur-papa :wink:

fiona

02-01-2007 22:30:36

2) jep, ik denk idd dat 't It (op internet vind je nl ook doorgelaten/invallend)

seppe

08-01-2007 11:50:27

uw vraag 3. moet da gewoon ni zijn da P2 = Q1 - d ??
allez waarom heeft em die tekens omgekeerd?