vraag UV-C straling examenvragen fysica

Live forum: /viewtopic.php?t=6607

Line

27-12-2006 21:38:16

hey,

bij de examenvragen van fysica, het biologisch effect van UV-C straling, die behoren toch net niet tot de ioniserende straling dus ze gaan toch geen direct en indirect effect hebben zoals in de opl staat, ofwel? wat is dan de oplossing, want veel staat daar toch niet over in de cursus?

bedankt!

John

28-12-2006 01:25:01

ik vind er precies ook niet zoveel van terug maar op p. 81 staat er wel iets van.
Er zijn UVstralen die niet ioniserend en dus minder gevaarlijk zijn. Volgens mij is dat UV-A (grootste golflengte dwz minder energie dus minder schade dacht ik?).
De ioniserende UV-stralen zijn, denk ik dus, B en C (er staat trouwens op da blad dat da de 2 gevaarlijkste zijn). Over de effecten van die twee stralen is niet veel geweten.
Ik zou dus zeggen: UV-C is ioniserende straling, maar doordat we er weinig mee geconfronteerd worden (ozonlaag) weten we eigenlijk niet veel met zekerheid over de biologische effecten.

khoop dat dit op iets slaat...

Tim V

28-12-2006 14:38:32

Hello,

in de cursus staat UV straling zowel bij de niet-ionis als ioniserende straling vermeld op p.79
UV straling bevindt zich juist op de grens van de 10^15 Hz (criterium ioniserende straling), zoals ook te zien is op de powerpoint Atomen, slide 3.
Ik heb zelf eens even de omrekening gemaakt, vertrekkende van de golflengtes. Hoewel de UV-A straling zich nog juist onder het ionisatie-criterium bevindt (0,78. 10^15 Hz ongeveer, 0,74 volgens slide 2) voldoet de UV-C straling er wel aan (100nm => 3. 10^15 Hz ).
De criteria ionis vs nt-ionis (golflengte > 100nm) spreken elkaar dus gedeeltelijk tegen maar aangezien dat die criteria ook maar veralgemeende richtlijnen zijn kan je gerust stellen dat de UV-C straling ioniserend is en dus een direct en indirect effect heeft. Zoals mijn collega hier echter ook al aanhaalde is daar weinig over geweten dankzij onze geweldige ozonlaag.
Ozon wordt trouwens gevormd door de ionisatie van zuurstof oiv UV-stralen.

Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is (en dat mijn uitleg juist is :) )

See you later alligator.