fysica p. 54

Live forum: /viewtopic.php?t=6612

John

27-12-2006 23:28:33

hallowkes

ik vroeg me af of ik de enige ben die op p. 54 bij het uitwerken van die E maar n 2 uitkomt ipv een kwadraat?
is da een drukfout of zit ik gewoon helemaal mis?

alvast bedankt

Lotte

28-12-2006 20:38:39

nee idd, ik kom ook maar n 2 uit!
ik ken iemand die dat eens gaan vragen is tijdens de les en hij ging het zelf nog eens nakijken... zal dus wel een foutje zijn van rogiers! :wink:

**sofie**

31-12-2006 10:00:15

n 2 ipv een kwadraat? :?
Die kwadraten kloppen bij mijn uitwerking wel hoor, ik kom enkel nog een extra 2 uit in de noemer, of bedoelen jullie dat?
Ik denk dus gewoon aan een typfoutje, die 2 er vergeten bij te schrijven (want hij vertrekt ook van 2r in de noemer , dus die kan ni zomaar wegvallen)...

Lotte

31-12-2006 14:58:21

wel, ik heb dat ooit eens volledig uitgewerkt. in die formule voor E vul ik r in (die r heb je gevonden door een paar ander formulekes te combineren).
en die 2 in de noemer moet je idd behouden, maar als je dan verder uitwerkt, dan kom je (2 pi) ^2 in de teller en die 2 (van in de formule van E )in de noemer. je kan dus n 2 schrappen in de teller, en ook die 2 uit de noemer.
dus in die formule (3,3) moet in de teller maar n 2 staan (die haakjes mogen er niet staan volgens mij, want pi is wel in het kwadraat)

mmm moeilijk uit te leggen in woorden. maar ik denk dus dat die 2 niet in het kwadraat mag staan.
als het niet waar is, dan zeg je het maar!

irene

08-01-2007 21:59:32

mm vreemd hoe werkt gullie da precies uit, want bij mij lukt da combineren nie zo goe de dingen die ik nodig heb vallen constant weg,
ik word er gek van;
Ik begin het allemaal te verleren precies :roll:

Jolin

11-01-2007 13:51:01

k, ge hebt dus 3 formules:
- me.v.r=n.h/(2.pi) <=> v.r = n.h/(2.pi.me) (1)
- E=-ke.e/r (2)
- me.v/r = ke. e/r de r hier niet schrappen, maar bijhouden en dan krijgt ge: r=(me.v/(ke.e/r))= me.vr/(ke.e) (3)

Ge begint dus met (2) waarin ge de r vervangt door (3).
Dan krijgt ge in de noemen een vr die ge vervangt door (1). Dan is het niet zoveel rekenen nimeer, dus ge moet het maar is uitschrijven op deze manier en dan kom je er zeker en bij mij staat er dan in de teller idd ook 2.pi ipv (2.pi).