onderscheidingsvermogen

Live forum: /viewtopic.php?t=6995

Poejon

07-01-2007 14:49:45

In de lijst die varkje heeft opgelost staat de vraag "Is het onderscheidingsvermogen recht evenredig of omgekeerd evenredig aan de golflengte?"
Varkje zegt dat het recht evenredig is, maar is het niet eerder omgekeerd evenredig? Hoe kleiner de golflengte, hoe groter het onderscheidingvermogen?

BADMAN

07-01-2007 16:01:40

kan ik inkomen :)

Fientje

07-01-2007 18:11:40

ik zou het ook denken, maar rogiers heeft in de les gezegd dat:

interferentie bepaald het onderscheidingsvermogen ( mijn notas)

en dan zou sin Q= golflengte/ a ( als je zo 1 opening hebt met lengte a) dan is als a klein is of je nog 2 verschillende punten gaat zien of 1 afhankelijk van de golflengte want deze bepaald dan uw hoek Q en hoe groter Q , hoe meer de stralen van elkaar af vallen en je dus 2 punten gaat zien . dus hoe groter de golflengte , hoe meer onderscheiding

( tis moeilijk om uit te leggen zonder op de slides te kunnen wijzen , ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)

ma ik zou op 1e gedacht ook zeggen hoe kleiner de golflengt hoe meer je kan onderscheiden , ma omdat hij het zo in de les heeft gezegd, en dat hoorde bij echografie, en als je daar uw golflengte kleiner gaat maken dan gaat uw indringdiepte dalen en zal je ook minder kunnen onderscheiden

Poejon

07-01-2007 18:26:28

en dan zou sin Q= golflengte/ a ( als je zo 1 opening hebt met lengte a) dan is als a klein is of je nog 2 verschillende punten gaat zien of 1 afhankelijk van de golflengte want deze bepaald dan uw hoek Q en hoe groter Q , hoe meer de stralen van elkaar af vallen en je dus 2 punten gaat zien . dus hoe groter de golflengte , hoe meer onderscheiding

( tis moeilijk om uit te leggen zonder op de slides te kunnen wijzen , ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)

Volgens mij zit er een fout in uw redenering: als golflengte vergroot, vergroot idd uw hoek Q, maar hoe groter hoek Q, hoe verder de punten uiteen liggen en dus een lager onderscheidingsvermogen...

solleke

10-01-2007 19:12:56

hallo,

Er staat onderaan pagina 29 dat. hogere frequenties en dus kortere golflengtes een betere resolutie geven maar dat ze sterker geabsorbeerd worden, maar het is dus rechtevenredig met de golflengte.

denk ik

Lotte

10-01-2007 20:14:01

ik denk dat het onderscheidingsvermogen omgekeerd evenredig is met de golflengte.
hoe kleiner de golflengte, dan kan je punten op een kleinere afstand van elkaar zien, dus een groter onderscheidingsvermogen.

in de topic waarin vorig jaar de opgeloste examenvragen gepost zijn, staat trouwens ook een discussie over het al dan niet recht-omgekeerd evenredig zijn.

Klein vraagje toch: bij vraag 2 zeg je dat het onderscheidingsvermogen recht evenredig is met de golfengte omdat je bij kleinere golflengten steeds kleinere dingen kan onderscheiden.
Maar maar hoe kleiner de details die je kan onderscheiden, hoe groter het onderscheidingsvermogen, dus met een kleine golflengte heb je een groot onderscheidingsvermogen, dus omgekeerd evenredig...
Of mis ik een stap in je redenering?

ingridje

10-01-2007 22:22:39

hangt van je interpretatie af van onderscheidingsvermogen
ik heb dat begrepen als kleinste dingkje dat je kan 'zien'

het onderschedingsvermogen is wel degelijk omgekeerd evenredig met de golflengte
varkje interpreteerde het gewoon anders: hoe kleiner de golflengte, des te kleinere dingen kan je zien