vraagjes anatomie

Live forum: /viewtopic.php?t=7005

Lotte 2

07-01-2007 19:58:33

moeten we de vertakkingen van a. iliaca interna kunnen tekenen?

en de laatste dag dissectie heeft moerman vanalles verteld en getekend over het autonoom zenuwstelsel,maar op voorhand zei hij wel dat we mochten 'kiezen' of hij da ging vertellen ofnie...betekent da nu dat dit leerstof is of niet??

en dan op pg 18 van de tekeningen staat het pericard getekend,maar wat moet die letter H voorstellen? het hart gewoon?

en dan laatste vraag: de tekening over de grenzen van mediastinum superius en inferius vind ik zo raar(die tekening van angulus Ludovici): rechts staat C4 en wat zijn die structuren links dan? manubrium sterni en apertura thoracis superior? da kan toch nie,da moet toch centraal staan? of heb ik de tekening helemaal verkeerd door?

beetje hulp zou welkom zijn:)
merci!!

Andromeda

07-01-2007 21:13:50

Die tekening van de angulus ludovici is een zijaanzicht, dus vooraan het sternum + manubrium en bovenaan de 1e rib, denk ik.
Die andere dingen vraag ik me ook af... Dat van het autonoom zenuwstelsel lijkt me eerder gegeven om alles wat beter te begrijpen, en k denk niet dat hij dat echt specifiek gaat vragen.
En de a. iliaca interna, mja, als hij het zelf al ni tekent, waarom zouden wij het dan moeten kunnen... :wink:

polystepharose

09-01-2007 17:11:03

De tekening van de linkerlong... Daar staat vooraan een stippellijn? Iemand een idee wat die voorstelt? Hier zit toch geen fissuur? Of gewoon de begrenzing van de incisura cardiaca?
Die "H" bij pericard weet ik ook niet, lijkt nogal een vreemde aflijning voor atrium en ventrikel...

BADMAN

10-01-2007 23:36:12

dissectie handleiding zegt:

Maak een transversale incisie in het midden van het voorste deel van het pericard; verleng de incisie aan haar uiteinden naar boven en onder zodat twee flappen ontstaan die zover mogelijk naar boven en onder gereflecteerd worden.

nu weet ik nie hoe jullie da zien, maar voor mij lijkt da sterk op een H, wa hij hier zo mooi beschrijft ;)
volgens mij dus gewoon de richtlijnen waar ge moet snijden...

die stippellijnen op de long zijn denk ik allemaal aflijningen van 'impressies' gemaakt door andere structuren zoals de aortaboog, de oesophagus, het hart,...