brandpuntsafstand f

Live forum: /viewtopic.php?t=7039

irene

08-01-2007 15:46:49

Ela

die brandpuntsafstand f op p. 48, is dat bij een convergerende lens gelijk aan F1 en bij een divergerende lens gelijk aan F2?

ff checken dat zo zit, aub bevestiging

Die breking door die dunne lens is ook maar iets raar, mr ik denk dat ge gewoon moet voorstellen dat je dit opsplitst in twee lenzen e
bij de ene lens is het gewoon omgekeerd dan bij de andere je hebt twee convergerende lenzen of hoe zit dit??

groet

miss CG

09-01-2007 09:21:36

Volgens mij zijn t allebei convergerende lenzen, behalve dat bij de ene t voorwerp achter de lens is, dus p is negatief(daarmee dat het = -q+d).
Of f gelijk is aan F1 of F2 hangt ervan af of u straal parallel loopt aan u optische as of niet dacht ik.als p=oneindig is het parallel en gaat het door F1(=op f afstand). Als het schuin is wordt het door F2 dat dat voor de lens gelegen is. Dacht ik hé

Jolin

11-01-2007 13:59:15

p.48: f is een afstand en F1 en F2 zijn punten waarvan de afstand tot het middelpunt van de lens allbei f is. voor een convergerende lens is f>0, zodat F1 achter de lens en F2 ervoor ligt (en net omgekeerd bij een divergerende lens). Bij die brandpunten is het eigenlijk analoog als bij een gewoon diopter alleen dat de afstanden nu gelijk zijn.

ivm de dunne lens: zie topic: fysica 2.2.5 dunne lens