fysica vraagjes

Live forum: /viewtopic.php?t=7086

seppe

09-01-2007 12:59:24

bij vraag 5 van die vb korte vraagjes, moet ge daar gewoon 2MeV/35eV ?
of is da net iets te simpel ?

ik snap eig ook niet goed hoe precies die Xstralen ontstaan?
dus het zijn elektronen die worde afgeschoten op een metaal en daar botsen die elektronen met metaalatomen en hierdoor worden die elekronen afgebogen en ontstaan er Xstralen ( door de energie die vrijkomt bij die afbuiging ? ) ?
en die karakteristieke Xstralen, zijn dat gewoon stralen die ontstaan doordat er verplaatsing optreeds binne de bane van het atoom ? en die stralen zijn gewoon onderdeel van het spectrum?

enige duidelijkheid zou welkome zijn!
merci

irene

09-01-2007 16:01:12

OK eens proberen
Ten eerste heb je een soort continue X straling (= remstraling)
Deze straling onstaat doordat de elektronen die een zeer hoge energie hebben, afgeremd gaan worden door elektrische krachten van andere atomen(ionen van anode), hierbij verliezen ze kinetische energie en zal er dus straling afgegeven worden naar alle kanten! (=fotonen)
Ten tweede heb je een vorm van karakteristieke X stralen.
hierbij worden de elektronen versneld door het spanningsveld dus en zullen ze botsen met anode, hier gebeurt er dus geen vertraging maar wol een botsing met een atoom. hierdoor kan een elektron van de K schil ontsnappen. K schil mist een elektron en hierdoor zal een elektron van de M of L schil naar deze K schil gaan. Hierbij zal een foton uitgezonden worden.

zoiets is het denk ik, hoop dat je er iets aan hebt!

groet

irene

09-01-2007 16:03:23

Bij die vraag denk ik wel dat dat zo is!
tis wel simpel, maar weet het anders ook niet ze.

seppe

09-01-2007 16:08:14

ah mercie! vind het ineens veel duidelijker!

en nog ff een vraagje:

parallel is toch gewoon spin volgens richting van B0, en antiparallel de andere kant? want in de les tekent em zo altijd twee pijltjes in de zelfde richting voor parallel en twee omgekeerde pijltjes voor antiparallel aan te duide, ma da lijkt dan precies of em daar twee spins mee bedoelt?

en p76 bij T2 relaxatie, hangt de precessiesneldheid af van B0 en van de lokale magnetische veldjes... waar komen die plots vandaag die veldjes ?

mercie!

ouwlie

09-01-2007 16:25:20

ik snap da nie: parallel is idd in de richting van Bo en antiparallel omgekeerd. Maar als dan B1 komt, dan gaan die magnetische vector toch zo 90 grade draaien. Ik snap nie hoe die protonen dan anti-parallel komen te liggen...

miss CG

09-01-2007 17:10:06

De magnetische vector is de resulterende. Door B1 gaan er meer spins nr antiparallel gaan, maar ook ni allemaal denk ik(daarmee dat het enkel van 90 verandert), daarmee dat de magnetische vector volgens de y as is, tussen Bo en B1

ouwlie

09-01-2007 17:45:34

kdacht da ge als ge van parallel nr antiparallel moest gaan, ge 180 grade zou moeten draaien. Ma misschien gaan die nie in ene keer naar "antiparallel' ofzo, of blijven die ergens in de helft hange (90) grade..Kweet ni wak mij hirbij moet voorstelle...

oepsie

11-01-2007 13:12:15

ze gaan idd antiparallel worden wanneer het 2e magnetische veld wordt aangebracht. maar er gaan evenveel antiparallel worden als parallel waardoor het magnetisch moment nu loodrecht op die as komt te staan.

een proton gaat reageren als een klein magnetische veldje. de lokale magnetische veldjes zijn dus alle protonen die in de buurt liggen van een bepaald proton en die beinvloeden samen met B0 de T2

huppelmie

12-01-2007 11:23:27

Ik heb ook nog een vraagje:

Bij de laatste zelfgemaakte tekening van hoofd en hals: frontale doorsnede door regio sublingualis, staat er een groene (of andere kleur eventueel) kronkelige lijn die een beetje rond de gl sublingualis en de venter anterior van de digastricus gaat. Wat stelt die lijn voor?
Bedankt!

huppelmie

12-01-2007 11:24:33

Oeps, 't is wel een anatomievraagje, verkeerde titel aangeklikt... Maar toch nog graag antwoordje...

Lotte 2

12-01-2007 11:31:48

ik denk dat ge de m. hyoglossus bedoelt.
als ge een netter hebt: plaat 56 is dezelfde doorsnede,staat alles mooi aangeduid

fiona

13-01-2007 13:37:53

Ten eerste heb je een soort continue X straling (= remstraling)
Deze straling onstaat doordat de elektronen die een zeer hoge energie hebben, afgeremd gaan worden door elektrische krachten van andere atomen(ionen van anode), hierbij verliezen ze kinetische energie en zal er dus straling afgegeven worden naar alle kanten! (=fotonen)
Ten tweede heb je een vorm van karakteristieke X stralen.
hierbij worden de elektronen versneld door het spanningsveld dus en zullen ze botsen met anode, hier gebeurt er dus geen vertraging maar wol een botsing met een atoom. hierdoor kan een elektron van de K schil ontsnappen. K schil mist een elektron en hierdoor zal een elektron van de M of L schil naar deze K schil gaan. Hierbij zal een foton uitgezonden worden.

Er zijn toch geen 2 verschillende vormen van e-? Ze hebben toch allemaal dezelfde snelheid en energie?
sommige gaan gewoon afgremd worden en sommige botsen met e-, is dit nie willekeurig?

hanne010

28-01-2007 13:33:52

nog een keertje vraag 5 van de kleine vraagjes?
wat moet je daar precies doen?
en het spoor van ionisaties is gewoon een rechte lijn dacht ik he?
omdat uw alfa-deeltje groter is