Doppler

Live forum: /viewtopic.php?t=7115

BADMAN

09-01-2007 20:11:38

p. 16: de waarnemer beweegt naar de bron...
vw is ne vector, en de waarde is dus tegengesteld van teken aan de c... hoe komt het dan da hij die er bij optelt? ge zou toch -vw moeten doen? -- wordt +... en de tweede bij de waarnemer die weg gaat zou toch +vw moeten zijn?

solleke

10-01-2007 10:56:27

Eh ik ben niet echt fysisch maar als je naar eeen bron toebeweegt is de golf er sneller dus heeft di een grotere snelheid. Dus plus.

Maar ik heb zelf ook een vraag over die pagina: de onderste formule zegt hij Vw maal cos Teta. Hoe komt ie daaraan. Want als je zo uitrekent met hoek dan is het toch vw/costeta?

thanx

irene

10-01-2007 12:11:37

mm nu dat ge het zegt, zeer vreemd dat dat niet klopt, het is precies beter dat je er niet te veel over nadenkt. Ge stoot altijd op problemen! :(
swat als iemand een uitleg heeft, echt wel welkom!

greetz

Andromeda

10-01-2007 13:01:51

hoi!

Wel, er staat dus niet dat de snelheid van het geluid tov de waarnemer gelijk is aan c + vector Vw, maar aan c + de grootte van Vw...

Eigenlijk is de snelheid van het geluid tov de waarnemer hier gelijk aan: snelheid van geluid volgens x-as - snelheid van waarnemer volgens x-as (immers, als beide in dezelfde richting bewegen, wordt de snelheid tov elkaar kleiner, nietwaar?).
Dus hier hebben we c - een negatieve snelheid, maakt dus c + de grootte van de snelheid.

oepsie

10-01-2007 17:00:31

Maar ik heb zelf ook een vraag over die pagina: de onderste formule zegt hij Vw maal cos Teta. Hoe komt ie daaraan. Want als je zo uitrekent met hoek dan is het toch vw/costeta?

tenzij je op de rechte waar c loopt een lijn van 90 tekent die de rechte van Vw dan snijdt. dan is de rechte waar Vw op ligt de schuine zijde van de driehoek (ik weet dat het vergezocht is, maar zo kom je het wel uit zoals het in het boek beschreven is)

BADMAN

12-01-2007 20:29:47

Eh ik ben niet echt fysisch maar als je naar eeen bron toebeweegt is de golf er sneller dus heeft di een grotere snelheid. Dus plus.

thanx

ik doe zoiets altijd meer op gevoel :)
in dit geval is dat dus: als je de sonde loodrecht op de bloedbaan zet, heb je geen signaal, want dan is er geen doppler-effect, toch?
dwz dat voor 90=0 en ik zie maar 1 manier om dat te doen: x cos90