spin

Live forum: /viewtopic.php?t=7235

Lotte 2

11-01-2007 19:35:40

eerst zegt men dat als er geen homogeen magnetisch veld is,er geen magnetisch moment is want alle spintoestanden zijn even waarschijnlijk dus heffen mekaar op.
Maar in de curus staat ook dat er meer deeltjes voorkomen in de lage E-toestand dan in de hoge E-toestand(Boltzmannstatistiek)
die boltzmannvergelijking staat in de cursustekst nog bij het gedeelde als er nog geen magnetisch veld is aangelegd.. spreken die 2 dingen elkaar niet tegen??
hoe moet je dit interpreteren?

irene

12-01-2007 13:23:28

Mm ik snap het ook niet zo goed, want er moet toch een of ander veld of kracht zijn voordat je deze uitspraak kan doen?
Het is makkelijker voor de deeltjes om met iets mee te gaan zoals een veld. Ik zou het links laten liggen. :)

tfdoran

12-01-2007 15:37:17

als er geen uitwendig veld is hebben alle spintoestanden eenzelfde wrshheid. dus som van alle magnetische mometen is 0.

als er wel uitwendig magnetisch veld is, hebben niet alle spinstoestanden eenzelfde wrschheid! want, als er een uitwendig veld is dan is:
-een spintoestand dat positief is volgens het veld, van een lagere energie
-een spintoestand dat negatief is volgens het veld, van een hogere energie.
dat staat mooi bovenaan blz 73 fig 4.5

ergo, volgens de boltmannstatistiek zijn er meer deeltjes in de lage energietoestand dan in de hogere energietoestand.

dusssss, zijn er meer spins volgens het magnetisch veld gericht dan tegengesteld. dus het resulterend magnetisch moment is niet meer 0.

hopelijk geeft dat wat verduidelijking!
mvg

Lotte 2

12-01-2007 15:44:21

ja zo leek het mij ook logisch,maar in de cursus staat die uitleg rond de boltzmannstatistiek bij het gedeelte als er nog géén magnetisch veld is... vandaar mn verwarring

BADMAN

12-01-2007 20:04:49

boltzmann statistiek is denk ik gewoon de 'verklaring' waarom deeltjes graag in lagere energie zitten... heeft op zich niks te maken met magnetisme...
denk ik :roll: