MRI. Het homogeen magnetisch veld heft de degeneratie van...

Live forum: /viewtopic.php?t=8126

pette

29-01-2007 11:04:52

MRI. Het homogeen magnetisch veld heft de degeneratie van de ener-
gieniveaus van de kern op. Leg uit.

What the fuck... :x in mensentaal graag jos

Weet iemand het antwoord op dit vraagje of gewoon al wat hij hiermee bedoelt?

is't iets in den aard van dat er door da homogeen magnetisch veld een energieverschil is tussen spin up en spin down? (wilde gok :evil: )

Ruth

29-01-2007 16:16:53

Er is blijkbaar niemand die die vraag echt begrijpt ... :?

Kaartje

30-01-2007 10:08:16

Ok, ik doe een poging (ik geef eerlijk toe, het is niet mijn eigen slimme idee): in n van de lessen heeft Rogiers een grafiekje gemaakt met op de X-as het homogeen magnetisch veld, en op de Y-as de energie, met twee schuin lopende lijntjes (ongeveer x=y en x=-y), voor de parallelle en antiparallelle toestand. Hoe groter het magnetisch veld, hoe groter het energieverschil tussen beide toestanden... Indien er geen magnetisch veld aanwezig is, is er dus geen energieverschil tussen beide toestanden (=degeneratie van de energieniveaus?)... Dit is het beste dat ik ervan kan maken...
En nog een eigen ingeving (misschien hetzelfde maar dan in andere woorden): als er geen uitwendig homogeen magnetisch veld aanwezig is, zijn er evenveel spins in parallelle als in antiparallelle toestand aanwezig (degeneratie van de energieniveaus?). Als er een homogeen magnetisch veld aanwezig is, zullen er meer spins in parallelle toestand aanwezig zijn (lagere E) dan in antiparallelle toestand (hoge E) (opheffing?)...

Nog een paar dagen en dan is het onze welverdiende vakantie, hou nog even moed!!!!!

**sofie**

30-01-2007 10:40:09

Ik had het als volgt begrepen ('t is natuurlijk ook maar een poging ):
geen uitwendig magn veld: alle spins hebben een willekeurige richting, dus geen magnetische resultante

B0: uitwendig magn veld, alle spins dezelfde richting, maar meer in de parallelle dan de antiparallelle toestand

B1: wisselend magn veld dat ervoor zorgt dat er spins van de parallelle naar de antiparallelle toestand omklappen zodat het aantal gelijk wordt = DEGENARTIE VAN DE SPINS (van de parallelle toestand naar de antiparallelle)

En dan nu...Als B1 wegvalt, zorgt B0 ervoor dat de spins terug hun oorspronkelijke positie innemen (dus van de antiparallelle naar de parallelle toestand overgaan) = B0 HEFT DE DEGENERATIE VAN DE SPINS TERUG OP!

Hoe klinkt dat?

Nog hl veel succes!

Ruth

30-01-2007 11:02:58

't Klinkt beiden aannemelijk.

Gewoon alles vertellen over MRI ? :lol:

Anonymous

09-09-2009 17:34:03

Ik heb wel de eigenschappen van een homogeen magnetisch veld voor je.
Dit staat in mijn antwoordenboek:

Bij een homogeen magnetisch veld is de magnetische inductie B overal even sterk en heeft overal dezelfde richting: de veldlijnen worden op gelijke afstand van elkaar getekend en lopen evenwijdig.

hopelijk heb je hier wat aan