De Smedt: hoofdstuk 7

Live forum: /viewtopic.php?t=4554

Herlinde

30-05-2006 12:30:23

Kan iemand aub uitleggen hoe de elektrolytische cell werkt? Ja, dat is daar helemaal in het begin :oops:
Ik begrijp niet hoe het komt dat de anode en de kathode nu plots een ander teken krijgen, de stroom draait wel om, maar de reductie blijft toch bij de kathode en de oxidatie bij de anode?

Anonymous

30-05-2006 12:50:33

de anode is altijd de plaats waar de oxidatie plaatsgrijpt
de cathode is altijd de plaats waar de reductie plaatsgrijpt
doordat de stroom nu omdraait, gaan de electronen (neg geladen) omgekeerd lopen en draait dus het teken om van cathode en anode

Herlinde

30-05-2006 13:04:35

Ja dat dacht ik ook eerst, maar dan begrijp ik nog altijd figuur 7.4 niet. Daar staat 2 keer (zowel bij galvanische als bij elektrolytische cell) dat de elektronen naar de kathode toe lopen: de stroom is omgedraaid, maar de kathode is op die tekeningetjes ook verwisseld van plaats. Dat snap ik dus niet...

fienemien

30-05-2006 14:52:42

ik heb da nog nie bezien, maar dit is nog wat ik van het middelbaar weet;

KNAP --> kathode = negatief en anode = positief

dit is omgekeerd bij een galvanische cel.

buffelkneertje

30-05-2006 15:25:36

Hihi, dat truukske van die KAP ken ik ook vna het middelbaar. Dat doet me denken aan die vieze madam van scheikunde.

Dat hoofdstuk heb ik ook nog niet bekeken. Dat is voor volgende week. Dan leer ik mijn methoden in ene keer. Langer dan een week kan ik dat niet onthouden. Ik vind het echt een saai vak!!!!!!!!!!!!!!!!

Herlinde

30-05-2006 16:39:22

Ik vind het echt een saai vak!!!!!!!!!!!!!!!!
Allé wa da gij nu zegt :shock: :P :shock: :P
En dan zeggen dat dat eigenlijk een zéér interessant vak zou moeten zijn... :(

Tinie

30-05-2006 18:16:52

Waarom is dat dan omgekeerd bij een galvanische cel?

En even snel een domme vraag:
wat is een electrode en wat is een electroliet?
Nooit gesnapt...

buffelkneertje

30-05-2006 19:01:08

elektrode is dat staafje dat je in de vloeistof steekt waar dan een reactie kan aan gebeuren.

een elektrolyt is die molecule die gesplits wordt bv NaCl die splitst in zijn Na+ en Cl -

dat heb ik onthouden uit het middelbaar.

Maar volgends mij klinkt dit te simpel om waar te zijn.