van veldhoven hfdst.9 MS/MS-metrie

Live forum: /viewtopic.php?t=4706

Anonymous

02-06-2006 14:17:13

Er zijn verschillende onderzoeksmethoden: ik snap de uitleg ni zo goe in de boek over dochter ion scanning en parent ion scanning. Wat wordt hier juist mee bedoelt?

Herlinde

03-06-2006 15:20:44

Dochter ion scanning:
in de eerste MS-meter bepaalt ge een massa, en enkel de (parent) ionen die deze massa hebben zullen dus doorgelaten worden naar de 2e MS-meter
In die 2e MS-meter krijgt ge dan de normale botsingen en ioniseringen en krijg je dus een 'dochter' massa spectrum. Hier kan je dan bepaalde structurele informatie uit afleiden.

Parent ion scanning:
hier snap ik niet zo goed hoe het kan, maar in de eerste MS-meter word gescand over het volledige bereik, en doordat de tweede MS-meter ingesteld staat op de massa van een bepaald gemeenschappelijk fragment-ion, toont de eerste MS-meter alle ouder ionen die dat ene fragment-ion bezitten.
Ik zeg het, van parent ion scanning snap ik niet hoe ze dat kunnen doen hoor...

hopelijk snap je het nu wat beter

krln

11-06-2006 12:11:46

en nog ff een vraagje: bij tripel quadrupool op p. 140 zeggen ze niets over de eerste quadrupool, ik veronderstel dat in de ionisatiekamer de eerste (zachte) ionisatie gebeurt, dat de massa van het parent ion in de eerste quadrupool gemeten wordt, verdere fragmentatie in de tweede en meting hiervan in de derde?

vlien

11-06-2006 12:45:28

mja, staat het zo niet in het boek? zo heb ik het toch geleerd

krln

11-06-2006 13:03:25

mja, ni heel duidelijk, die eerste quadrupool werd ni echt vermeld, wel de ionisatiekamer, maar 'k ging er al wel vanuit dat het zo was