de smedt hfst 4

Live forum: /viewtopic.php?t=4707

Anonymous

02-06-2006 14:17:21

weet er iemand hoe die surface plasmon resonance werkt? ik geraak er echt niet wijs uit...

Herlinde

03-06-2006 15:00:17

Ik kan een poging doen, maar of je er dan zal wijs uit graken.... :?

figuur 4.8A: bij overgang van een denser naar een minder dens medium krijg je afbuiging van de straal, weg van de loodlijn... Als je de hoek groot genoeg maakt, dan zal je een interne reflectie krijgen van het licht (=TIR)
Bij TIR zal een deel van je elektromagnetisch veld doordringen naar de andere kant van het gereflecteerde licht, (=evanescent wave).
Als je nu het contactoppervlak bedekt met een niet-magnetische metaalfilm dan krijg je extra resonantie en er ontstaan beweegbare ladingen; dit zijn de plasmons; deze zijn dus de verderzetting van de ladingen/het EM veld.
Bij een bepaalde invalshoek zal je resonantie krijgen tussen die plasmons, en de component van het EMveld.
De energie wordt dan overgedragen op de plasmons, en dan zal de gereflecteerde lichtbundel minder sterk zijn. Je kan deze hoek veranderen, en daar de optimale absorptie meten, dit is dan de resonantiehoek. (zie afbeelding)

Nu maken ze op het oppervlak een layer waar receptoren of zo aan vast zitten. Dan voegen ze daar een ligandoplossing aan toe en als die binden, dan is er een verschil in concentratie van ligand aan het oppervlak, waardoor de brekingsindex, en dus de resonantiehoek verandert. Door op voorhand de resonantiehoek te bepalen, en daar te blijven meten, zal je dus een toename zien in intensiteit van de gereflecteerde lichtstraal. Dan kan je opnieuw de resonantiehoek bepalen en door het verschil kunnen dan berkeningen gemaakt worden waaruit je kan bepalen welk verschil in concentratie er is...

Hopelijk heb je hier toch iets aan, anders laat je maar iets weten

Anonymous

07-06-2006 07:28:28

mja, maar mijn probleem is vooral die zin : " bij tir treedt er een lek op van een elektromagnetisch veld in het medium met de lage brekingsindex". Waar komt da magnetisch veld opeens vandaan???

Herlinde

07-06-2006 07:31:34

Lichtstralen zijn elektromagnetisch ; er is een elektrische en een magnetische component die loodrecht op elkaar en nog eens loodrecht op de richting voortbewegen.

krln

07-06-2006 07:42:55

denk dat als je wil verklaren hoe dat die lek juist ontstaat dat je dan in serieuse fysica-boeken moet gaan zoeken, da zal hier wel bijzaak zijn denk ik. Als ik gewoon aanneem dat die lek er is (idd door de electromagnetishce eigenschappen van licht), en dus die evanescent wave onstaat, dan snap ik het... jippie... :roll:

Herlinde

07-06-2006 07:58:47

Ja, gewoon aannemen dat het er is, dat is ook mijn motto
(heb er al lang zitten op zoeken, en ik vind het toch niet...)

vlien

07-06-2006 09:00:19

eum, is er geen daling van intensiteit van het gereflecteerde licht want er gaat juist energie van u invallende lichtbundel naar u plasmons, dus minder gereflecteerde energie ???? je hebt wel een stijging in surface plasmon resonance dacht ik

Herlinde

08-06-2006 16:37:24

Ja da klopt wel denk ik:

-je krijgt E-overdracht naar die plasmons, dus de intensiteit van de gereflecteerde lichtbundel zal verminderen

-door die extra E naar de plasmons, zal daar een versterking van de resonantie optreden...