van veldhoven: distributiecoŽfficiŽnt

Live forum: /viewtopic.php?t=4744

Anonymous

03-06-2006 13:26:08

Zowel op p23 als op p28 staat dat de distributiecoŽfficient gelijk is aan Cs/Cm

bij extractie staat dat Cs de conc van het analyt in het solvent is en Cm de conc van de analyt in de matrix

bij chromatografie staat Cs is de conc in de stabiele fase en Cm de conc in de mobiele fase.

Ik dacht dat de matrix hetzelfde was als de stabiele fase. (Maar dat klopt dus niet volgens die formule.)
Heb ik dat dan zo mis?

Herlinde

03-06-2006 14:25:29

Je moet wat beter lezen :wink: :
op p23 staat distributiecoŽfficiŽnt: Kd
op p28 staat partitiecoŽfficiŽnt: K

En idd, het is gewoon omgekeerd, want de stabiele fase is idd de matrix. Cm en Cs moet je dan gewoon omdraaien
-> m van matrix <-> m van mobiele fase
-> s van solvent <-> s van stabiele fase
(dat is toch mijn interpretatie...)

Het is het gewoon moeilijk maken dat hij doet ik weet het...

Veel succes nog!

Herlinde

04-06-2006 10:26:28

Ok sorry, ik moet zelf beter lezen, het zijn wel allebei partitiecoŽfficiŽnten zie ik net :oops: :oops: :oops:

Dan maar gewoon vanbuiten blokken? zen examen is schriftelijk hť :? :? :?

Anonymous

04-06-2006 13:57:01

't is inderdaad 2 keer partitiecoŽfficient ipv van 2 keer distibutiecoŽfficiŽnt. (ik had dus misopgeschreven)
Je hebt gelijk herlinde, er zal wel niets anders opzitten dan het vanbuiten leren...

zotteke

04-06-2006 18:16:13

kvind da dubieus da da twee keer verschillend is :? ofwel staat et verkeerd in dienen boek bij ofwel extractie ofwel chromatografie ofwel make ze t ons alleen ma ambetant... grrrr

Herlinde

05-06-2006 05:47:21

Ja da vind ik ook, ambetant dat em zen slides nie op toledo wilt zetten...

op p58 staat er nog een distributiecoŽfficiŽnt, maar dan met volumes ipv concentraties:
Volume van de mobiele fase binnenin de geldeeltjes nodig om het analyt te elueren / Volume van de mobiele fase binnenin de geldeeltjes (= Volume van de stationaire fase)

Ik weet het echt niet hoor, kan iemand helpen??

zotteke

05-06-2006 06:41:46

volgens mij moet da bij extractie echt wel juist zijn... want daar zit hem da helemaal uit te leggen van grote K-waarde enz...
maar wat dan met chromatografie...? aanneme da hij zich vergist heeft en dat ook mobiele fase/stationiaire fase is? of maar van buiten blokken?

pfff wees ne keer consequent in uwen boek da ge schrijft eh... :x

Herlinde

05-06-2006 06:45:19

Ik weet het echt ook niet, kveronderstel langs ene kant dat het allemaal moet gelijk zijn, maar als ge prof zijt en ge schrijft nen boek moet ge toch zorgen dat et allemaal klopt ť :roll:

zotteke

05-06-2006 06:51:06

denk dak het mr zal lere hoe t in dienen boek sta...
extractie: solvent/matrix
chromatografie: stationair/mobiel

Anonymous

06-06-2006 09:58:54

stationaire fase is toch niet gelijk aan de matrix? (stationaire fase is vasgehecht aan de matrix)

Herlinde

06-06-2006 10:06:58

Ja das waar, maar dat komt toch op hetzelfde neer?

Anonymous

06-06-2006 10:22:47

de matrix bij extractie is niet hetzelfde als de stationaire fase bij chromatografie. Bij extractie is Kd= Cs/Cm en da wil zeggen de concentratie van het analyt in de 2de vloeistof (het solvent dat niet mengbaar is met de eerste vloeistof) gedeeld door de concentratie van het analyt in de eerste vloeistof (en da is meestal de biologische matrix welke voornamelijk uit water bestaat)
komt dus op hetzelfde neer als de Kd bij chromatografie K= Cs/Cm
(de mobiele fase is hier ook de eerste vloeistof dus waar het analyt zit voor de scheiding)

krln

09-06-2006 09:03:03

ik ga akkoord met onze laatste gast, je moet gewoon kijken waar initieel uw analyt inzit:

EXTRACTIE:
solvent/matrix waarbij het analyt initieel in de matrix zit (matrix is hier de biologische matrix, bv urine)

CHROMATOGRAFIE:
stabiele(matrix)/mobiele fase waarbij analyt initieel in mobiele fase zit (matrix is hier de matrix van de stabiele fase)

maar je moet natuurlijk wel inzien dat 'matrix' twee keer anders moet geinterpreteerd worden, en op deze manier deel je toch twee keer door de fase waarin in't begin uw analyt zit?
klopt toch?